عصر خودرو

وضع معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم مرداد ۹۴

عصر بازار: معاملات هفته سوم مرداد ۱۳۹۴ بیشتر متاثر از اعلام قیمت پایه محصولات پلیمری از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی(که روز دوشنبه ۱۹مرداد ماه منتشر شد) بود. در حالی که کاهش قیمت بسیاری از محصولات پلیمری در بازارهای جهانی این انتظار را در خریداران به وجود آورده بود که قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری کاهش قابل توجه(در پاره ای از موارد کاهشی تا ۱۰درصدی)داشته باشد، اما رشد قیمت دلار در بازار آزاد(نسبت به دوره گذشته) موجب شد تا کاهش قیمت پایه بسیاری از محصولات پلیمری چشمگیر نباشد.

وضع معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم مرداد ۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، بررسی قیمت پایه اعلامی محصولات پلیمری نشان می دهد گروه محصولات استایرین بوتادین رابر تیره و روشن، پلی پروپیلن نساجی و پلی پروپیلن شیمیایی به ترتیب با 9/6، 2/6، 5/3 و 8/2 درصد کاهش، بیشترین افت قیمت پایه را تجربه کردند. این در حالی است که گروه محصولات پلی اتیلن ترفتالات نساجی، پلی اتیلن ترفتالات بطری، پلی استایرن مقاوم 7240 ، پلی وینیل کلراید و نیز پلی اتیلن سنگین اکستروژن به ترتیب با 3/2، 8/1، 7/0 و 6/0 درصد افزایش قیمت پایه نسبت به دوره قبل را داشتند.
    این امر(کاهش نیافتن چشمگیر قیمت پایه) در کنار بالا بودن موجودی انبارها(در بیشتر موارد)، انتظار به ثبات رسیدن قیمت دلار و کاهش بیشتر قیمت محصولات پلیمری در بازارهای بین المللی و داخلی در روزهای آینده، کاهش جذابیت صادرات محصولات پلیمری با شرایط فعلی برای بسیاری از مجتمع های پتروشیمی(و در نتیجه انتظار افزایش عرضه ها)، کمبود نقدینگی و نظایر آن موجب شد در این هفته شاهد افزایش چشمگیر حجم معاملات نباشیم.
    البته نزدیکی قیمت بسیاری از محصولات پلیمری با قیمت در بازار آزاد و فروش اعتباری تعدادی از مجتمع ها در خارج از بورس نیز از جمله عوامل مهمی هستند که موجب شده است بسیاری از دلالان و نیز خریداران عمده، خریدهای خود را از مجرای خارج از بورس انجام دهند و در حال حاضر بسیاری از معاملات محصولات پلیمری در تالار اصلی بورس توسط تولیدکنندگان متوسط و جزء انجام شود.


    در این هفته  65 هزار و 184 تن انواع محصول پلیمری در قالب 104 عرضه روی تابلوی بورس کالا رفت که برای 83 هزار و 881 تن آن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 36 هزار و 46 تن از آن دادوستد شد. به این ترتیب با وجود اینکه حجم عرضه نسبت به هفته گذشته 4/13 کاهش داشت، اما مقدار تقاضا و حجم معامله به ترتیب 5/6 و 5/0 درصد رشد نسبت به هفته گذشته از خود نشان داد.

    با وجود افزایش اندک حجم معاملات، ارزش معاملات این هفته به حدود یک هزار و 348 میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته گذشته 4/1درصد کاهش داشت که مهم ترین دلیل آن کاهش قیمت مبادلات است.

    در این هفته از 104 عرضه محصولات پلیمری 23 عرضه به طور کامل در تالار معاملاتی دادوستد شد. در ضمن تنها بخشی از 47 عرضه دیگر در تالار معامله شد و به این ترتیب این عرضه ها وارد سیستم مچینگ شدند. این در حالی است که برای 34 عرضه هیچگونه تقاضایی به ثبت نرسید. در ادامه جدول کالاهایی که به طور کامل در بورس معامله شدند، آورده شده است.

    در این هفته با وجود افزایش قیمت پایه گریدهای لوله و سنگین تزریقی، به دلیل تقاضای زیاد(به دلیل فعال شدن پروژه های آبرسانی و.....)  این محصولات با رقابت بسیاری بالایی مواجه شد به طوری که تماماً با سقف قیمت و به روش تسهیم به نسبت معامله شدند. این در حالی است که کاهش حجم عرضه محصولات سبک خطی موجب شد تقاضای مناسبی برای آنها به ثبت رسد به طوری که محصول 209 یکی از محصولات پرطرفدار این هفته بود. در ضمن از 13 عرضه ای که برای آنها رقابت بالایی به ثبت رسید، 4 عرضه مربوط به محصولات خارج از گونه بود که این امر نشان می دهد به دلیل کمبود نقدینگی و اختلاف قیمت این دسته از محصولات با محصولات با کیفیت، هنوز هم خرید آنها برای خریداران از جذابیت بالایی برخوردار است.

    با توجه به اینکه در کوتاه مدت ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و نیز کاهش اندک قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی محتمل است، به نظر می رسد در هفته آینده شاهد معاملات عادی با اندکی افزایش باشیم. در ضمن به نظر می رسد به دلیل بالا بودن قیمت تعدادی از محصولات داخلی نسبت به صادراتی، مجتمع های تولیدی رغبت بیشتری به عرضه محصولات خود داشته باشند که این امر نیز به بالا رفتن حجم معاملات کمک می کند.

    امیرحسین محمدی
    مدیر معاملات کالا و انرژی
    شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

    برچسب ها