عصر خودرو

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت:

هفت طرح فولادی با رایزنی های به عمل آمده با طرف چینی فعال شده اند

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : هفت طرح فولاد استانی با وجود محدودیت منابع، با رایزنی های به عمل آمده با طرف چینی و کاهش قیمت به نتیجه رسید و جابجایی پول نیز چند ماه قبل حل شد و اکنون این طرح ها فعال هستند.

هفت طرح فولادی با رایزنی های به عمل آمده با طرف چینی فعال شده اند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، مهدی کرباسیان افزود: اکنون موفق شده ایم بخش آهن اسفنجی هفت طرح را فعال کنیم و نکته مهم نیز بهره گیری از تجهیزات اروپایی - چینی است که اقدام ارزنده ای است .
    وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری ) در خرداد ماه آزمایش سرد را شروع کرد و آب سد چغاخور به طول 60 کیلومتر برای آن برنامه ریزی شد و در مسافت کوتاهی تا این کارخانه به دلیل وجود معارض در اراضی برای لوله گذاری متوقف شده که مسئولان محلی در تلاش برای رفع این مشکل هستند و در واقع طرح آماده افتتاح است.
    رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) اظهار داشت: آهن اسفنجی فولاد شادگان (خوزستان) تا پایان تابستان امسال آماده افتتاح می شود و مشکلی ندارد.
    وی گفت: انتظار می رود واحد آهن اسفنجی فولاد میانه (آذربایجان شرقی ) و نی ریز (فارس ) تا پایان امسال افتتاح شود و علاوه بر این بهره برداری از فولاد سبزوار (خراسان رضوی )، بافت (کرمان ) و قائنات (خراسان جنوبی) برای پایان سال 1395 پیش بینی شده و چنانچه این امر محقق نشود، نیمه نخست سال آینده هدف گذاری شده است تا واحد آهن اسفنجی این طرحها به بهره برداری برسد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مکان یابی نامناسب، کمبود و یا نبود زیر ساخت ها از قبیل آب، برق، گاز، حمل ونقل و نیز ضعف منابع مالی را سبب طولانی شدن اجرای هفت طرح فولاد استانی عنوان کرد.
    هفت طرح فولاد استانی در سال 1385 در دستور کار دولت نهم قرار گرفت، اما به دلیل مشکلات مالی مدتها متوقف ماند. سال 1392 با شروع فعالیت دولت یازدهم از نیمه دوم این سال فعال سازی این واحدهای فولاد سازی کلید خورد.
    به اعتقاد کرباسیان، براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت 55 میلیون تنی برای تولید فولاد پیش بینی شده است و تحقق این مهم مشکل حادی ندارد. وجود مواد اولیه و سنگ آهن با توسعه اکتشافات جدید، احداث واحدهای گندله سازی و نیز تامین نقدینگی با جذب سرمایه گذاری خارجی امکانپذیر است .
    براساس سند چشم انداز به منظور دستیابی به ظرفیت تولید فولاد، میزان استخراج سنگ آهن باید به 135 میلیون تن برسد. تولید کنسانتره 77 میلیون تن، گندله 72 میلیون تن پیش بینی شده و اکنون میزان استخراج سنگ آهن 40 میلیون تن ، کنسانتره و گندله به ترتیب 24 و 22 میلیون تن اعلام شده است.
    کرباسیان اضافه کرد: طرحهای فولادی که دارای پیشرفت 20 درصدی هستند، چنانچه بحث مالی در تامین سرمایه حل شود و سرمایه گذاری وسیعی مورد نیاز نباشد، می توان در مذاکره با طرف های خارجی آنها را تکمیل کرد و به هدف سند چشم انداز دست یافت.
    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت : واقعیت این است پروژه های جدید فولادی باید در کنار آبهای جنوب شکل بگیرد، زیرا علاوه بر حل مشکل آب، بحث صادرات و واردات آنها نیز باید مورد توجه باشد.
    وی افزود: امروز کشور دارای سنگ آهن کافی است و با اکتشاف های جدید مواد اولیه مورد نیاز تامین خواهد شد و با بهره گیری از ذخایر گاز و زغالسنگ می توانیم به عنوان یک صادرکننده فولادی جایگاه مناسبی داشته باشیم .
    کرباسیان اضافه کرد: براساس طرح جامع فولاد صادرات 14 میلیون تن فولاد در افق 1404 مورد انتظار است و در عین حال سال گذشته با صدور 4.1 میلیون تن صادرات فولاد رکوردی بی سابقه به ثبت رسید و در عین حال نشان داد اکنون در زیر ساخت ها در این ارتباط مشکل حادی وجود ندارد.
    به گفته وی، امروز در بندرعباس و خوزستان راه آهن دایر است و راه آهن سیستان و بلوچستان نیز در دستور کار قرار دارد و مشکل زیر ساخت هم نخواهد داشت .
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : واقعیت اینکه در دوران گذشته براثر فشارهای سیاسی، تصمیم گیری های غلط در ارتباط با طرحهای فولادی صورت گرفت و در جایی که زیر ساخت ها مشکل داشتند، برنامه احداث واحدهای فولاد سازی پیاده شد.
    تولید شمش فولاد در سال گذشته 16 میلیون و 708 هزار تن اعلام شد، درحالی در سال 1393 در مدت 12 ماه 16 میلیون و 805 هزار تن بود.
    همچنین در مدت 12 ماهه پارسال 15 میلیون و 284 هزار تن تولیدات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، ورق و ... به تولید رسید.
    براساس برنامه پیش بینی شده وزارت صنعت، معدن وتجارت برای سال 94 قرار بود تولید فولاد خام به رقم 18 میلیون تن و تولیدات فولادی به سطح 19 میلیون تن برسد.
    پیش از این رییس هیات عامل ایمیدرو گفته بود: براساس برنامه اکتشافات جدید که در دولت یازدهم از سوی سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی اجرا شده، تاکنون در مرحله مقدماتی 400 میلیون تن سنگ آهن، 500 میلیون تن زغالسنگ و 90 تن طلا کشف شده است.
    به گفته کرباسیان: برنامه جدید اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که از سه ماه آخر سال 1393 باهدف بهره برداری بهینه از ذخایر کشور آغاز شد، حوزه ای گسترده به مساحت 250 هزار کیلومتر مربع را در شرق کشور در بر می گیرد.

    برچسب ها