عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۱۰۵)

شوک جدید انگلیسی‌ها به بازار نفت

ترمز گرانی نفت ایران کشیده شد

عصر بازار- باوجود افزایش تقاضای فصلی و ظهور نشانه‌های گرانی قیمت نفت اما خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ترمز گرانی اکثر شاخص‌های معتبر طلای سیاه جهان و از جمله ایران را کشید.

شوک جدید انگلیسی‌ها به بازار نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با وجود افزایش تقاضا برای فروش نفت در بازار همزمان با ورود به فصل تابستان و افزایش مسافرت‌های تابستانی در اکثر کشورهای منطقه آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا، اما یک عامل منجر به توقف روند روبه صعود افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی شده است.

    بر این اساس، شوک و آثار روانی ناشی از خروج انگلیس از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا این روزها دامن بازارهای نفت خام را گرفته، به طوری که روند روبه رشد قیمت طلای سیاه در بازار را متوقف کرده است.

    از این رو، در معاملات منتهی به 24 ژوئن سال جاری میلادی قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک تنها با 86 سنت افزایش در محدوده 45 دلار و 95 سنت، قیمت هر بشکه نفت خام سبک و شیرین آمریکا (وست تگزاس) با 62 سنت افزایش در محدوده 48 دلار و 53 سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 92 سنت افزایش در محدوده 48 دلار و 38 سنت در بازار معامله شده است.

    از سوی دیگر، قیمت شاخص نفت دوبی هم با 72 سنت افزایش در محدوده 46 دلار و 34 سنت و قیمت شاخص نفت عمان با 81 سنت افزایش در محدوده 46 دلار و 68 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    قیمت هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم در معاملات منتهی به 24 ژوئن سال 2016 میلادی روندی رو به افزایش داشته است.

    از این رو، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با افزایش 79 سنتی در محدوده 46 دلار و 31 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با افزایش 76 سنتی در محدوده 44 دلار و 30 سنت در بازار معامله شده است.

    در مجموع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران حدود 36 دلار و 43 سنت و متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی حدود 34 دلار و 5 سنت بوده که در مقایسه با متوسط سال 2015 میلادی هنوز 16 دلار پایین تر در بازار داد و ستد می شود.

    مهمترین عوامل توقف جهش قیمت نفت

    به گزارش مهر، بدون شک با وجود افزایش عوامل تقویت کننده قیمت نفت در بازار، اما شوک و آثار روانی حاصل از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مهمترین عامل توقف قیمت طلای سیاه در بازار جهانی به شمار می آید به طوری که در طول یک هفته گذشته تاکنون، روند صعودی قیمت نفت به بیش از 50 دلار به ازای هر بشکه را متوقف کرده است.

    از سوی دیگر، کاهش ذخیره سازی نفت خام برای چندمین هفته متوالی در آمریکا و کاهش تولید نفت خام این کشور از مهمترین عوامل تقویت کننده نفت در بازار به شمار می رود به طوری که تا 17 ژوئن سال جاری میلادی ذخیره سازی نفت خام در آمریکا با کاهش 920 هزار بشکه ای به 530 میلیون و 630 هزار بشکه رسیده است.

    علاوه بر این، هر زمان با افزایش سفرهای تابستانی در آمریکای شمالی و اروپا، ظرفیت تولید در پالایشگاه های این کشورها به حداکثر خود رسیده که این موضوع یکی از عوامل تقویت کننده و زمینه ساز افزایش تقاضای فصلی در بازار نفت شده است. در فرانسه هم پایان اعتصابات در پالایشگاه نفت بر افزایش تقاضا طلای سیاه در بازار افزوده است.

    کاهش تولید نفت از ماسه های نفتی کانادا، کاهش تعداد دکل های حفاری فعال در آمریکا و کاهش تولید و صادرات نفت در عربستان سعودی از دیگر عوامل تقویت کننده قیمت نفت به شمار می روند که فعلا آثار این عوامل در سایه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پنهان شده است.

    برچسب ها