عصر خودرو

دبیر شورای فقهی بورس:

انتشار اوراق رهنی مسکن با رعایت فرامین قرآن و اسلام صورت گرفته است

عصر بازار- دبیر شورای فقهی بورس با تاکید بر این‌که در انتشار اوراق رهنی مسکن فرامین قرآن و اسلام را در نظر گرفته‌ایم،‌گفت:‌ فروش این اوراق در بازار ثانوی مجاز است و یقینا آینده درخشانی در انتظار اوراق رهنی خواهد بود.

انتشار اوراق رهنی مسکن با رعایت فرامین قرآن و اسلام صورت گرفته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مصباحی مقدم در مراسم رونمایی از اوراق رهنی مسکن،‌بیان کرد: مطالبات بانکها از مشتریان خود دارند، اگر از راه عقود مبادله ای مانند فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله و... انجام گرفته باشد می تواند تبدیل به اوراق شود. یعنی مطالبات بانکها می تواند تبیدل به اوراق شود و در دنیا رایج شود.

    وی تاکید کرد: تبدیل کردن مطالبات باعث می شود که بانک ها دوبار از این منابع استفاده کننند. با توجه به این که باید بانکها قدرت تسهیلات دهی را داشته باشند، افزود: با تبدیل به اوراق کردن مطالبات وجوه به بانک برمی گردد و کفایت سرمایه آنها مجددا امکان پذیر می شود. نکته دیگر این که بانکها از طریق اعطای تسهیلات سودی را کسب می کنند و اگر از طریق بازار سرمایه مطالبات را به صورت اوراق در اختیار مردم قرار دهند مجددا سود دوباره ای برای آنها فراهم می شود.

    وی افزود: تبدیل مطالبات به اوراق راهی است برای بهبود نسبتهای  بانکی.  با توجه به این که تبدیل به اوراق کردن مطالبات از نظر فقهی راهکاری دارد و آن این است که مطالبات به فروش برود.

    مصباحی مقدم اظهار کرد: در فقه اهل سنت با این مورد با مشکل مواجه هستیم امام در فقه شیعه می گوید اگر کسی از فردی طلب دارد می تواند آنرا با قیمت پایین تری بفروشد.

    دبیر شواری فقهی سازمان بورس در ادامه با اشاره به این که از این تنزیل دین استفاده کردیم و با ربا متفاوت است، گفت: این مسئله در شواری فقهی سازمان بورس مورد تایید قرار گرفت و فرامین قرآن و اسلام را در نظر گرفته ایم.

    مصباحی مقدم با بیان این که فروش این اوراق در بازار ثانوی مجاز است، اظهار کرد: یقینا آینده درخشانی در انتظار اوراق رهنی خواهد بود.

    برچسب ها