عصر خودرو

صدور نخستین محموله از گاز مایع عراق به بازارهای جهانی

عصر بازار- وزارت نفت عراق روز شنبه اعلام کرد: نخستین محموله از گاز مایع این کشور به بازارهای جهانی صادر شد.

صدور نخستین محموله از گاز مایع عراق به بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایرنا، حامد الزوبعی معاون حوزه گاز وزارت نفت عراق افزود: برای نخستین بار امروز، محموله ای از گاز مایع عراق به میزان 2000 تن برای صادر به خارج از طریق سکوی گاز منطقه «ام القصر» واقع در استان بصره صادر شد.
    وی افزود: بر این اساس عراق به جمع کشورهای صادر کننده گاز مایع پیوسته است.
    الزوبعی افزود: عراق قصد دارد یکی از کشورهای مهم صادر کننده گاز مایع در سطح منطقه باشد.
    معاون حوزه گاز وزارت نفت عراق گفت: این محموله گاز مایع از طریق شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) صادر شده و قیمت این محموله بر اساس قیمت های جهانی گاز تعیین شده است.
    وی با اشاره به برنامه های آتی وزارت نفت عراق گفت: وزارت نفت در مرحله بعدی قصد دارد تا سال 2018 مشکل گازهای موسوم به گاز همراه را که در زمان استخراج نفت رها می شود حل کند و در این زمینه اکنون برای حدود 50 تا 60 درصد از گازهای همراه سرمایه گزاری لازم را انجام داده است.
    ارزیابی های اولیه وزارت نفت عراق حاکی از آن است ذخایر گاز این کشور حدود 132تریلیون فوت مکعب است و این در حالی است که 70 درصد از گاز عراق از نوع گاز همراه بوده که چیزی در حدود 700 میلیون فوت مکعب به دلیل عدم وجود تاسیسات زیربنایی مناسب و عدم سرمایه گزاری هدر می رود.
    عراق پس از روسیه، ایران، قطر، عربستان، امارات، آمریکا، نیجریه، ونزوئلا و الجزایر در رتبه یازدهم کشورهای دارای ذخایر گاز جهان قرار دارد.

    برچسب ها