عصر خودرو

مخازن ذخیره میعانات گازی پارس جنوبی سال آینده بهره برداری می شود

عصر بازار- رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی در شرکت نفت وگاز پارس گفت: این مخازن با ظرفیت ذخیره سازی چهار میلیون بشکه میعانات گازی ظرف یکسال آینده به بهره برداری می رسد.

مخازن ذخیره میعانات گازی پارس جنوبی سال آینده بهره برداری می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز یکشنبه به نقل از امیرمنصور حق وردی افزود: تاسیسات ذخیره سازی میعانات گازی شامل هشت مخزن با ظرفیت ذخیره 500 هزار بشکه میعانات برای هر مخزن است.
    وی اظهارکرد: با بهره برداری از این پروژه تمامی میعانات فازهای گازی مستقر درمنطقه پارس یک، پس از ذخیره سازی و اندازه گیری برای صادرات از طریق خطوط لوله برای مصرف کنندگان داخلی و گوی شناور(SPM ) ارسال خواهد شد.
    رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی در شرکت نفت وگاز پارس گفت: روزانه 360 هزار بشکه از میعانات گازی این مخازن به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 120 هزار بشکه به پالایشگاه پارس شیراز و 120 هزار بشکه نیز به پتروشیمی نوری ارسال خواهد شد.
    حق وردی افزود: با احداث پالایشگاه سیراف و پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان فارس نیکو، خوراک مورد نیاز این پالایشگاه ها نیز از طریق این شبکه ذخیره سازی تامین خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه این پروژه در قالب سه طرح EPC1، EPC2 و EPC3 به مرحله اجرا درآمده است عنوان کرد: در بخش EPC1 تاسیسات پشتیبانی، پایپینگ ( لوله کشی)، برق و ابزار دقیق و در بخش EPC2 و EPC3 نیز به تفکیک ساخت چهار مخزن ذخیره سازی میعانات گازی و یک مخزن آب آتش نشانی طراحی و تعریف شده است.
    وی گفت: تاکنون چهار مخزن از هشت مخزن این پروژه در قالب EPC3 توسط شرکت ماشین سازی اراک با ظرفیت ذخیره سازی دو میلیون بشکه تکمیل شده است.
    رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی واندازه گیری میعانات گازی در شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: پیش بینی می شود اقلام پایپینگ( لوله کشی) این چهار مخزن نیز در قالب قرارداد EPC1 توسط شرکت ناردیس که قرارداد کاری آن تیرماه سال گذشته منعقد شد، تا مهرماه سال جاری به سایت می رسد و عملیات جوشکاری آن آغاز خواهد شد.
    وی در باره روند اجرای بخش EPC2 (ساخت ٤ مخزن ذخیره سازی میعانات گازی) نیز بیان کرد: شرکت عهده دار این قرارداد به دلیل نداشتن التزام به تعهدات قراردادی خلع ید شده و بزودی در مورد واگذاری این بخش به پیمانکار اجرایی جدید، تصمیم گیری های لازم از سوی شرکت نفت و گاز پارس اتخاذ خواهد شد.
    حق وردی، پیشرفت EPC1 ، EPC2 و EPC3 را به ترتیب 38 درصد، 42/52 درصد و 92/09 درصد و پیشرفت کلی این پروژه را 49.04 درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به پیگیری های شرکت نفت و گاز پارس و حمایت جدی شرکت ملی نفت در تامین منابع مالی، پیش بینی می شود که این پروژه تا اواخر فروردین ماه سال آینده به بهره برداری برسد.
    وی گفت: با بهره برداری از این مخازن، در صورت ایجاد موانع احتمالی در راه صادرات میعانات گازی درآینده ، علاوه براینکه هیدروکربورهای گازی این منطقه به چرخه تولیدات فراورده های باارزش نظیر تولید بنزین سوپر انتقال می یابد، وقفه ای نیز در روند تولید گاز فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی ایجاد نخواهد شد و تمامی میعانات تولید شده این فازها در این مخازن نگهداری و یا در زمان مناسب مصرف و یا صادر می شود.

    برچسب ها