عصر خودرو

شرط افزایش تولید نفت به ۴.۸ میلیون بشکه در روز

ایران چگونه بازار نفت را غافلگیر کرد؟

عصر بازار- در حالی تحلیلگران معتقد بودند بازگشت ایران به سقف تولید قبل از تحریم ها چند سال زمان نیاز دارد، اما تمام پیش بینی ها غلط از آب درآمد و ایران توانست در مدت چندماهه به اندازه قبل از تحریم ها تولیدات خود را بازگرداند.

ایران چگونه بازار نفت را غافلگیر کرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در سال گذشته، نگرانی از بازگشت ایران به بازار نفت بود. با برداشته شدن تحریم ها، ایران تلاش بر افزایش تولیدات خود کرد و مشتریان خود را به دست آورد. بر این اساس، با شروع تولیدات ایران، بازار شوکه شد و دوباره کاهش قیمت را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقد بودند بازگشت ایران به میزان تولیدات خود در قبل از تحریم ها، چند سال طول خواهد کشید، ولی حقیقت نشان داد که این پیش بینی ها اشتباه بود و ایران با سرعت بالا توانست تولیدات خود را به میزان قبل از تحریم ها بازگرداند.

    سرعت بازگشت تولیدات ایران بیش از انتظار بوده و ایران توانست در مدت چندماهه به اندازه قبل از تحریم ها تولیدات خود را بازگرداند.

    برنامه ای که ایران داشت، این گونه بود که صادرات خود را به میزان قبل از تحریم ها برساند و چنین هدفی به سرعت با تولیدات بالای ایران تحقق پیدا کرد.

    بازگشت تولیدات ایران به بازار، مشتریان را بسیار شوکه کرد و بازار را تحت تاثیر قرار داد. این یکی از دلایلی بود که مشتریان نفت عربستان در بازار کاهش پیدا کرد.

    ایران باور دارد که تولیدات خود را از 3.5 میلیون بشکه در روز به 4.8 میلیون بشکه در روز تا ماه می سال 2021  برساند، ولی برای تحقق این برنامه، این کشور نیاز به 70 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد.

    اما حقیقت این است که 70 هزار میلیارد دلاری که ایران نیاز دارد، امکان دستیابی اش بسیار پایین است و سازمان بین المللی انرژی بر این باور است که حداکثر ایران می تواند با وارد شدن سرمایه و تکنولوژی خارجی، به 4.1 میلیون بشکه در روز برسد.

    برچسب ها