عصر خودرو

بازارهای داخلی رکورد جدید ثبت کردند

پرش سکه افت دلار

عصر بازار- شروع هفته با رکوردشکنی در بازار ارز و سکه همراه بود. روز شنبه سکه با ۱۷ هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان رسید. این بالاترین نرخ فروش سکه تمام از ۱۸ شهریور ۹۲ بود. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه و رشد تقاضای مناسبتی دلایل عمده ثبت این روند بودند. اما برخلاف بازار سکه، دلار روز شنبه در فاز نزولی قرار داشت.

پرش سکه افت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته دلار 23 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 520 تومان رسید. افت 23 تومانی بیشترین میزان کاهش روزانه نرخ دلار از 15 فروردین 95 گزارش می‌شود. 8 روز پیش، در اولین شنبه تابستانی، سکه تمام بهار آزادی یک رکورد 33 ماهه را ثبت کرد، رکوردی که بار دیگر روز گذشته تکرار شد. سکه که در تاریخ شنبه 5 تیرماه با 33 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 61 هزار تومان رسیده و رکورد 2 سال و 9 ماهه را ثبت کرده بود، روز گذشته، با 17 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 102 هزار تومان رسید. بهای سکه در روز گذشته بالاترین نرخ فروش آن از 18 شهریور 92 بود. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی تا قیمت هزار و 342 دلار در کنار رشد تقاضا برای خرید طلا و سکه در آستانه عید فطر دو عاملی بودند که به رکوردزنی سکه کمک کردند. روز شنبه، برخلاف افزایش قیمت سکه، دلار در فاز نزولی قرار داشت و حتی یک رکورد 3 ماهه کاهشی را ثبت کرد. در اولین روز هفته، دلار 20 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 523 رسید. این بیشترین میزان کاهش روزانه این ارز از 15 فروردین 95 بود. خروج نسبی تقاضا از بازار، عرضه بازارساز و بیشتر شدن حجم ارز در بازار داخلی سه عاملی بودند که در کنار فروش‌های ارزی برخی از سکه‌بازان به افت دلار کمک کردند.

    دو رکورد سکه

    سکه تمام بهار آزادی که آخرین بار در 18شهریورماه 92 در کانال یک میلیون و 100 هزار تومان قرار داشت، روز گذشته بار دیگر به این کانال وارد شد، حادثه‌ای که پس از 33 ماه تکرار شد. با این حال، مقایسه این دو رکورد نشان‌دهنده آن است که بین قیمت ثبت شده در این 2 مقطع زمانی تفاوت‌های بنیادی وجود دارد. سکه تمام بهار آزادی در تاریخ 18 شهریور 92، روی قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان قرار گرفت. در آن زمان، بهای اونس در بازارهای جهانی به هزار و 358 دلار رسید و همزمان، دلار در بازار داخلی 3 هزار و 270 تومان قیمت خورد. این در حالی است که در مقطع کنونی، قیمت دلار در سطح 3 هزار و 500 تومان قرار دارد که حدود 230 تومان بالاتر از بهای این ارز در شهریور 92 بود. بهای طلای جهانی نیز در حال حاضر هزار و 342دلار است که 16 دلار پایین تر از قیمت آن در شهریور 92 بود. مقایسه ساده این تفاوت‌های قیمتی نشانگر آن است که در شهریور 92، سکه بیشتر تحت‌تاثیر هیجانات معامله‌گران و بازار قرار داشته و اکنون بیشتر با عوامل بنیادی تغییرات خود را تنظیم کرده است. برای اثبات این ادعا، می‌توان حباب قیمت سکه در دو مقطع زمانی را مورد بررسی قرار داد و مشاهده کرد که سکه در کدام زمان بیشتر از عوامل بنیادی همسو با عوامل هیجانی بازار حرکت کرده است.

    مقایسه حبابی قیمت سکه نشان‌دهنده آن است که در تاریخ 18شهریور 92، حباب سکه 50 هزار تومان مثبت بوده است، حال آنکه در مقطع کنونی حباب سکه نه‌تنها مثبت نیست که حدود 18 هزار تومان منفی است. به‌عبارت دیگر، در شهریور 92، ارزش بازاری سکه بیش از ارزش ذاتی آن بود تا بتوان گفت که در آن زمان، قیمت بیشتر از عوامل بنیادی تحت‌تاثیر عوامل هیجانی و نوسانی بازار بالاتر رفته است؛ این نتیجه‌گیری ریشه در این دارد که ارزش ذاتی سکه نشانگر قیمت سکه فارغ از عوامل مربوط به بازار است.

    حال با توجه به حباب منفی سکه در زمان فعلی، می‌توان گفت سکه بیشتر با عوامل بنیادی حرکت کرده است هر چند که تحت‌تاثیر احتیاط معامله‌گران نیز قرار داشته است. تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته، ارزش ذاتی سکه یک میلیون و صد و 18 هزار تومان بود که 16 هزار تومان بیشتر از ارزش بازاری آن بود، عاملی که نشان‌دهنده آن است که سکه ظرفیت رشد قیمت بیشتر را نیز دارد و تنها احتیاط برخی معامله‌گران مانع از رشد بیشتر قیمت شده است. در این شرایط، افزایش بهای اونس در کنار رشد تقاضا در آستانه عید فطر دو عامل بنیادی بودند که روز شنبه از قیمت سکه حمایت کردند تا فلز گرانبهای داخلی به کانال جدید وارد شود. همسو با افزایش قیمت سکه تمام، روز گذشته بهای نیم سکه، ربع سکه و هر گرم طلای 18 عیار نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت.

    روز شنبه، نیم سکه با 8 هزار تومان افزایش به قیمت 555 هزار تومان و بهای ربع سکه با 7 هزار تومان رشد به قیمت 294 هزار تومان رسید. هم زمان، در اولین روز هفته، هر گرم طلای 18 عیار نیز با هزار و 891 تومان رشد به قیمت صد و 11 هزار و 834 تومان رسید.

    خرق عادت دلار

    روز گذشته، دلار خرق عادت کرد؛ چراکه پس از 11 افزایش متوالی، روند رو به رشد این ارز قطع و اولین کاهش آن ثبت شد. کاهشی که میزان آن در 3 ماه گذشته یک رکورد بود. چنانکه اشاره شد، روز گذشته دلار 20 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 523 تومان رسید. این کاهش بیشترین میزان کاهش دلار در 90 روز گذشته بود. آخرین بار، دلار در تاریخ 15 فروردین 95 کاهش بیشتری را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، خروج نسبی تقاضا از بازار در کنار عرضه بازارساز دو نمونه از عواملی بودند که به کاهش دلار کمک کردند. به گفته فعالان، هفته گذشته تقاضای مسافرتی و تجاری وارد بازار شد و این دو نوع تقاضا اثر خود را در قیمت دلار انعکاس داد، با این حال، در هفته جاری تقاضاهای یاد شده از بازار رخت بر بسته است، چراکه از یکسو بیشتر مسافران ارز خود را تهیه کرده‌اند و از سوی دیگر، تاجران نیز به دلیل تعطیلات پیش رو سعی کرده‌اند که ارز خود را در هفته پیشین تهیه کنند. در کنار این، برخی از فعالان اعتقاد دارندکه در هفته گذشته تعداد زیادی از معامله‌گران در موقعیت خرید قرار گرفتند، در نتیجه هفته جاری فرصتی خواهد بود که این دسته بخشی از ارز خریداری شده خود را به بازار عرضه کنند.

    به‌نظر می‌رسد که بازارساز نیز روز شنبه با قدرت بیشتری وارد بازار شد؛ شاهد آن را می‌توان در نوسان کاهشی زیاد ابتدای روز مشاهده کرد. در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 546 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. با این حال، پس از گشایش بازار، قیمت به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که در کمتر از 2 ساعت، شاخص ارزی 25 تومان از ارزش خود را از دست رفته دید. این موضوع می‌تواند نشانگر این باشد که تغییرات سمت عرضه در ابتدای روز قابل توجه بوده است. قیمت بسته شده روز شنبه نیز 20 تومان کمتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود، حال آنکه روز شنبه دلار نوسانات روزانه بیشتری را تجربه کرد. روز شنبه دلار که معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 546 تومان آغاز کرده بود، تا قیمت 3 هزار و 515 تومان پایین آمد، هر چند که نهایتا با قیمت 3 هزار و 523 تومان به کار خود پایان داد.  روز گذشته در حالی در بازار آزاد، قیمت دلار کاهش یافت که در مرکز مبادلات ارزی، نرخ رسمی دلار 25 ریال رشد را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 72 تومان و 5 ریال رسید.

    برچسب ها