عصر خودرو

رکود بورس ادامه دارد

خبری از بهبود در گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها نیست

عصر بازار: به گفته کارشناسان بازار سرمایه، توافق هسته هنوز نتوانسته‌است به عنوان دلیل بنیادی در رشد شرکت‌ها سهیم شود، به همین علت گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها، گزارش‌های خوبی نخواهد بود.

خبری از بهبود در گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وضعیت بورس اوراق بهادار، این روزها به مدد صف‌های گسترده فروش که حجم عمده ای از بازار را به خود اختصاص داده‌است،‌ وضعیت خوبی نیست.

    از زمستان سال 92 که بورس در رکود مطلق فرو رفت و سرمایه سهامداران،‌ روز به روز کمتر شد،‌ هر روز کارشناسان و فعالان و مدیران این بازار، منتظر به نتیجه رسیدن توافق برای بازگشت رونق به بازار بودند. اما مشاهده شد که پس از حصول توافق، نه تنها رشد چشمگیری در بازار دیده نشد، بلکه روز به روز،‌ارزش بازار همگام با کاهش شاخص کم شد.

    در همین روزهای بازار، ‌گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها هم منتشر شد،‌ اما مشاهده شد که این گزارش‌ها، گزارش‌های خوبی نیست و خبر از سودآوری برای سهامداران وجود ندارد. حال نوبت به انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها رسیده‌است. این روزها شرکت‌های بورسی با توجه به سال مالی شرکت، گزارش های 6 ماهه عملکرد مالی خود را منتشر می‌کنند و فعالان بازار در انتظار حصول رونق در این گزارش‌ها هستند.

    در این رابطه،‌ بهروز خدارحمی،‌ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهارکرد: پس از حصول توافق تا به حال، وضعیت بنیادی شرکت‌ها تغییرات چشم‌گیری نداشته‌است. در همان روزها هم فعالان بازار می‌دانستند اگر انتظاری برای رشد بازار پس از توافق وجود داشته‌باشد،‌ مطلقا رشدی که حاصل عملکرد بهتر شرکت ها باشد، نیست بلکه رشد روانی و هیجانی است.

    او افزود:‌هم اکنون شرکت‌های بورسی به دلایل بی شماری وضعیت بنیادی و عملکردی نامساعد دارند. از جمله این دلایل می توان به افت شاخص متغیرهای جهانی و رکود حاک بر اقتصاد داخلی اشاره‌کرد. تا وقتی که دلایل بنیادی بهبود حاصل از توافق در اقتصاد مشاهده نشود،‌ نمی توان انتظار داشت که تغییرات بنیادی در شرکت‌ها به وجود بیاید.

    خدارحمی خاطرنشان کرد: گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها به دلایل فوق الذکر،‌ گزارش‌های خوبی نیست، البته احتمالا نشانه های بهبود در وضعیت شرکت‌ها از اواخر امسال و اوایل سال آینده دیده می‌شود.

    مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری آوای آگاه در خصوص وضعیت گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها گفت: در گزارش های 6 ماهه شرکت‌ها خبری از آثار توافق نیست و به عبارتی تفاوت چندانی با گزارش های 3 ماهه ندارد. پیچیده شدن وضعیت بازارهای جهانی یکی از عواملی است که در حال حاضر به بورس فشار می آورد. کاهش قیمت نفت و عملیاتی که چین بر نرخ ارز انجام داد و برای افزایش صادرات کشور خود، ارز داخلی را نسبت به دلار ارزان تر کرد، همچنین عدم تصمیم گیری تصمیم گیران اقتصادی داخلی برای ایجاد رونق در اقتصاد، باعث می شود رکود در بورس ادامه دار باشد.

    طحانی افزود: امروز در صنایع داخلی به وضوح دیده می‌شود که بخش های فولادی،‌ سنگ آهنی، مس و برخی دیگر از صنایع هیچ‌گونه طرح توجیهی برای ادامه کار ندارند. این موضوع باعث می‌شود دامنه عدم سودآوری به گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها هم برسد. همچین نرخ اوراق مشارکت حدود 30 درصد در بازار وجود دارد که مجموعه تمام این عوامل باعث شده‌است بازار سرمایه به وضعیت فعلی در بیاید. از سوی دیگر باید توجه کرد که دلار امروز حدودا با قیمت 3300 تومان معامله می‌شود،‌ اما هوز ارزش یابی شرکت ها با دلار 1200 تومانی انجام می‌شود.

    چه زمانی رونق به بورس باز می گردد؟
    خدارحمی معتقد است که بورس بیش از این افت نخواهد داشت و وضعیت نامساعد فعلی بورسی نیز به دلیل اخبار منفی نیست، ‌زیرا تمام اخباری که اخیرا در بازار منتظر شده ،‌اخبار مثبت بوده‌است،‌ اما مشکل کمبود نقدینگی هنوز در این بازار وجود دارد. چشم انداز بورس، ‌چشم انداز مثبتی است اما هنوز اخبار نتوانسته‌اند توان مثبت به بازار تزریق کند.

    خدارحمی می گوید: منفی بودن فعلی بورس نیز به این علت است که سهامداران حقیقی و حقوقی به علت نیاز به نقدینگی، ‌مجبور هستند اوراق سهام خود را حتی زیر قیمت در بازار به فروش برسانند. اما این روند منفی تا پایان سال ادامه نخواهد داشت و به زودی اتفاقات مثبت در بازار پدیدار می‌شود.

    طحانی درباره ایجاد رونق در بورس می‌گوید: بورس در سه حالت می‌تواند به رونق برسد. حالت اول این است که بازارهای جهانی بهبود نسبی پیدا کنند که البته نباید خیلی به این موضوع امیدوار بود. حالت دوم این است که با استفاده از سیاست‌های پولی انبساطی در داخل کشور و یا اجرای سیاست‌هایی شبیه به این،‌‌ رونق اقتصادی نسبی داخلی داشته باشیم. البته حالت سومی هم وجود دارد که سرمایه گذار خارجی به کمک بازار سرمایه بیاید، اما باید توجه کرد که وضعیت فعلی بازارها با توجه به وجود ریسک های سیستماتیکی مثل بهره مالکانه معادن، نرخ خوراک و ... و همچنین نرخ بالای سود بانکی، موانع ورود سرمایه گذار خارجی است. زیرا سرمایه گذار خارجی وقتی مشاهده کند که سرمایه گذار داخلی از وضعیت بازار رضایت ندارد و بازار هم برنامه‌ای برای جذب سرمایه ندارد، با تردید در ورود مواجه می شود.

    همچنین خدارحمی درخصوص ورود سرمایه از طرف سرمایه گذار خارجی و یا سرمایه داخلی از بازارهای رقیب می‌گوید: امسال ورود سرمایه از بازار های رقیب بورس و حتی ورود سرمایه خارجی به طور جدی نخواهیم داشت اما از ابتدای سال آینده جریان ورود سرمایه به بورس با رونق مواجه می شود.

    طحانی در خصوص ورود سرمایه از بازارهای رقیب به بازار سرمایه می‌گوید: امروز وضعیت کلان اقتصادی کشور در تمام بازارها نامساعد است. به طوری که مشاهده می شود نه تنها در بازار سرمایه گردش پول انجام نمی شود، بلکه در بازارهای موازی مثل بازار مسکن، ‌خودرو ،‌ طلا و ... هم رکود حاکم است و به علت این که هیچ معامله و چرخش پولی انجام نمی شود،‌ امید ورود سرمایه از این بازارها به بازار سرمایه در آینده نزدیک وجود ندارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو