عصر خودرو

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان:

برقراری روابط بانکی در راس برنامه‌های تجارت با ترکمنستان قرار دارد

عصر بازار- رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اعلام کرد: برقراری روابط مستقیم بانکی و تسهیل در امر صدور روادید، ۲ اولویت کشورمان در راستای گسترش روابط تجاری با ترکمنستان است.

برقراری روابط بانکی در راس برنامه‌های تجارت با ترکمنستان قرار دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، رحمت‌الله خرمالی افزود: یکی از راه‌های گسترش روابط تسهیل امر رفت و آمد بین کشورها و همچنین تسهیل در امور بانکی است و دولت ایران در این زمینه تلاش جدی دارد که بازرگانان ایرانی با شرایط راحت‌تری با بازرگانان ترکمنستان تجارت کنند.
    خرمالی به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است که محصولات و کالاهای باکیفیت و ارزان خود نسبت به رقبا را به تجار و بازرگانان ترکمنستان ارایه کنند.
    وی گفت: ایران هر سال دو بار در ماه های مرداد ماه و اسفند در ترکمنستان نمایشگاه اختصاصی برگزار می‌کند و ما در تلاش هستیم در طول برگزاری نمایشگاه، همایشی را با حضور تجار ایرانی و ترکمن برگزار کنیم تا میزان ارتباط تجار دو کشور با یکدیگر را به حداکثر برسانیم.
    رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان به بازرگانانی که تمایل به کار در ترکمنستان دارند توصیه کرد پیش از حضور در بازار، رفتار مصرفی ترکمن‌ها در سالیان گذشته به ویژه پارسال را رصد کنند و با توجه به پنج قلم کالایی اصلی وارداتی به این کشور، وارد بازار شوند.
    وی افزود: این کشور پارسال بیشترین میزان واردات مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی، مقاطع فولادی، سیمان، کلینکر سیمان و مواد غذایی را داشت که نشان می‌دهد این کشور در حال ساخت و ساز و توسعه روزافزون است.
    خرمالی افزود: ترکمنستان سال آینده میزبان پنجمین دوره مسابقات داخل سالن آسیا است و از این رو در حال ساخت ورزشگاه‌های میزبان رقابت‌ها در شهرهای مختلف از جمله پایتخت خود است و تجار ایرانی می‌توانند مواد مورد نیاز در امر زیرساخت‌سازی و جاده‌سازی و ساختمان‌سازی را در اختیار این کشور قرار دهند و به نحوی در سرمایه‌گذاریی‌هایی که در حال شکل‌گیری است شرکت کنند.
    رایزن بازرگانی ایران ادامه داد: یکی از مهمترین منابع درآمدی این کشور نفت و گاز است و صنعت نساجی و کشت پنبه سومین گروه کالایی درآمدی این کشور است؛ به طوری که ترکمن‌ها هم اکنون پیشرفته‌ترین کارخانه‌های نساجی را در حوزه شرق دریای خزر دارند.
    وی گفت: ترکمنستان چهارمین دارنده گاز جهان است و ایرانی‌ها در صورت هدف‌گذاری و مطالعه بازار می‌توانند از این بازار بیش از پیش استفاده کنند.
    خرمالی در ادامه در خصوص رقبای ایران در ترکمنستان هم گفت: در واقع ما چهارمین کشور صادرکننده کالا و خدمات به این کشور هستیم و پیش از ما کشورهای ترکیه، روسیه و چین قرار دارند که رقبای ایران محسوب می‌شوند؛ زمانی ایران رتبه دوم را در اختیار داشت اما به تدریج ترکیه با توجه به اشتراکات زبانی نقش بیشتری در بازار ترکمنستان پیدا کرد و توانست در مدت زمان مشخصی به یکی از بزرگترین رقبای ایران تبدیل شود.
    وی گفت: ترکمنستان سال گذشته 15 میلیارد دلار تجارت داشته است که 9 میلیارد آن صادرات و 5.5 میلیارد واردات بوده، ضمن اینکه رشد اقتصادی 6.5 درصدی را تجربه کرده است.
    وی افزود: این کشور در صنعت برق نیز پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته به یکی از صادرکنندگان برق به کشورهای همسایه از جمله ایران و افغانستان تبدیل شود.
    رایزن بازرگانی ایران ادامه داد: دولت ایران در بخش زیرساختی برای توسعه صادرات غیر نفتی چند پروژه با این کشور دارد که احداث پل بر روی رودخانه تجن یکی از آنها است که تا اواخر سال نهایی می‌شود و با احداث این پل مسیر رفت و آمد کامیون‌ها دو طرفه خواهد شد.
    وی افزود: ایران چهار مرز زمینی از جمله اینچه برون، باج‌گیران، لطف‌آباد و سرخس با ترکمنستان دارد و با توجه به پتانسیل‌های ذکر شده ، امیدواریم با تلاش‌هایی که از سوی دولت ایران صورت می‌گیرد در آینده نزدیک شاهد رونق بیشتر تجارت ایران با این کشور باشیم.
    سومین نمایشگاه ایران پروژه در بخش‌های صنعت ساختمان شامل تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه‌های مهندسی، توسعه شهری و ساخت و سازها، خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های راه‌سازی، پل‌سازی، آسفالت، انتقال لوله‌های نفت و گاز، محصولات صنعتی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سنگ، شیشه، درب و پنجره، انواع لوله، بالارها و سیستم‌های آبیاری و کشاورزی، ماشین‌آلات ساختمانی، برق و... از 28 تا 30 مردادماه سال جاری در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

    برچسب ها