عصر خودرو

آمریکا بازار را پر از نفت کرده است

تهدید نفت ۱۰ دلار بیخ گوش بازار

عصر بازار- گری شیلینگ تحلیل گر بازار نفت می گوید: افزایش قیمتی که اخیرا دیده می شود به دلیل اتفاق هایی است که در سراسر دنیا به طور موقت افتاده است و به طولانی مدت ادامه نخواهد یافت.

تهدید نفت ۱۰ دلار بیخ گوش بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، «در فوریه 2015، قیمت نفت وست تگزاش اینترمدییت حدود بشکه ای 52 دلار بود که نصف بیشترین قیمت سال 2014 را تجربه کرد. آن زمان من پیش بینی کردم که کاهش مجددی در نفت دیده خواهد شد و  قیمت نقت به بشکه ای 20 دلار می رسد. سناریویی که آن زمان برای فعالان صنعت نفت غیر قابل باور بود. در حال حاضر قیمت نفت خام چند هفته ای در کانال 50 دلار  قرار دارد، اما در این کانال قیمت نفت دوام نخواهد آورد و قیمت نفت به بشکه ای 20 دلار الی 10 دلار کاهش خواهد یافت.»

    گری شیلینگ در این یادداشت نوشت:« افزایش قیمتی که اخیرا دیده می شود به دلیل اتفاق هایی است که در سراسر دنیا به طور موقت افتاده است. آتش سوزی میادین نفتی کانادا، کاهش تولید نفت در نیجریه ، مشکلات سیاسی ونزوئلا و امید به بسته شدن چاههای استخراج نفت در آمریکا باعث افزایش قیمت نفت شده بود.

    در حال حاضر دنیا لبریز از نفت خام است. نفت شیل آمریکا توانسته جای تولیدات اوپک را در بازار بگیرد. به نظر من اگر دوباره کارتل نفت بترسد عوامل موثر بر افزایش قیمت نیز به پایان می رسد. حتی عربستان سعودی نیز این واقعیت را پذیرفته و تلاش می کند تا از طریق برقرار شدن طرح فریز نفتی، استقراض از بانک ها و برنامه های  دیگر  درآمد خود را بدون نفت تامین کند.

    هنوز در بین کشورهای خلیج فارس و البته عربستان سعودی تنش برای افزایش تولید نفت ادامه دارد.  با لغو تحریم ها، ایران برنامه دارد که تولیدات کشورش را با دو برابر کرده و به 6 میلیون بشکه در روز تا سال 2020 برساند که باعث می شود ایران دومین تولید کننده نفت پس از عربستان سعودی در اوپک شود . روسیه نیز در حال افزایش تولیدات خود برای جبران ضرری است که از کاهش قیمت نفت دیده است.

    سازمان بین المللی انرژی پیش بینی می کند که اگر طرح فریز نفتی  هم اوپک موفق شود و  آمریکا میزان استخراج  نفت خود را 600 هزار بشکه کاهش دهد ، باز هم 1.5 میلیون بشکه در روز نفت اضافه در بازار عرضه می شود.

    در حال حاضر اقتصاد جهانی رو به رشد است و این موضوع کاهش تقاضای نفت را با خود همراه دارد. چین که یکی از مشتریان بزرگ نفت بوده است در حال حاضر تمرکز خود را بر روی تولیدات داخلی و کارخانه های خود گذاشته است. پیشرفت تکنولوژی کشور هایی که عضو اوپک نیستند، باعث می شود که تولیدات این کشور ها از 58.1 میلیون بشکه در روز سال 2015 به 58.6 میلیوم بشکه برسد.

    البته این نکته را نیز نباید فراموش شود که با تمام شدن تقاضا برای نفت، نفت هایی که می ماند باید ذخیره شوند و اگر انبار ها پر شوند نفت هایی که مانده با قیمت خیلی پایینی در بازار به فروش می رسند.

    تمام این اتفاق ها باعث می شود که قیمت نفت به نزدیک 10 الی 20 دلار برسد. البته نفت مدت طولانی در این قیمت نمی ماند و با سیاست هایی که دوباره کشور های وابسته به نفت در پیش می گیرند، قیمت نفت دوباره افزایش خواهد یافت.»

    برچسب ها