عصر خودرو

آیا قرارداد ایران ایر و بوئینگ به سرانجام می رسد؟

عصر بازار- هرچند هنوز تردیدها و مشکلات احتمالی زیادی بر سر راه توافق اولیه بین شرکت بوئینگ و دولت ایران وجود دارد، اما به نظر می رسد که این توافق در حال پیشرفت است.

آیا قرارداد ایران ایر و بوئینگ به سرانجام می رسد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هرچند هنوز تردیدها و مشکلات احتمالی زیادی بر سر راه توافق اولیه بین شرکت بوئینگ و دولت ایران وجود دارد، اما به نظر می رسد که این توافق در حال پیشرفت است.
    توافق اولیه مذکور برای فروش یا اجاره بیش از 100 فروند هواپیماهای مسافربری بوئینگ به شرکت ایران ایر در طی یک دهه آینده منعقد شده است. رقم این قرارداد 20 میلیارد دلار است.
    اگر این قرارداد به سرانجام برسد، (با وجود سوالات حل نشده موجود) می تواند موجب انتفاع بوئینگ شود، ناوگان حمل  نقل هوایی ایران ایر را نوسازی کند و شرکت های بین المللی را برای شراکت با ایران تشویق نماید.
    این شرکت هواپیماسازی مستقر در شیکاگو، اولین شرکت مهم آمریکایی است که از زمان لغو تحریم ها در اوایل امسال اقدام به تعامل با ایران می کند.
    الیزابت روزنبرگ، که چندین سال در خزانه داری آمریکا روی تحریم های ایران کار کرده می گوید، قرارداد بوئینگ می تواند به جلب سایر شرکت ها به سمت سرمایه گذاری در ایران کمک کند. وی افزود: «من فکر می کنم این قرارداد موجب ایجاد خوش بینی، اعتماد و تجدید شور و شوق سرمایه گذاران احتمالی در ایران خواهد شد.»
    وی در ادامه گفت، به همین دلیل است که همه نگاه ها به بوئینگ است تا ببینند که آیا این شرکت می تواند راه هایی ابتکاری برای عبور از دشواری های مالی پیدا کند یا نه.
    «آزمون واقعی این خواهد بود که آیا بوئینگ می تواند این قرارداد را به سرانجام برساند؟ آیا آنها خواهند توانست موضوع تامین مالی را حل کنند؟ این یک اما و اگر بزرگ است که احتمالا سخت ترین بخش از این قرارداد خواهد بود.»
    تحلیلگران معتقدند گزینه های موجود برای تامین مالی می تواند شامل استفاده از یورو یا کانال هایی برای موسسات مالی آمریکایی باشد.
    آدام پیلارسکی، معاون موسسه مشورتی آویتاس در امور هوانوردی می گوید دولت آمریکا احتمالا بوئینگ را از میان ده ها محدودیت موجود هدایت خواهد کرد.»
    وی افزود: «بوئینگ شرکتی عظیم است. این شرکت برای اقتصاد آمریکا مهم است و برای بازار کار این کشور اهمیت دارد. بوئینگ همچنین وکلا و منابع مالی فراوانی برای حل مشکلات اینچنینی در اختیار دارد.»

    برچسب ها