عصر خودرو

پس از تفاهم نامه سازمان بورس و معاونت علمی ریاست جمهوری؛

دهمین نهاد مالی بازار سرمایه آغاز به کار کرد

عصر بازار- صندوق های سرمایه گذاری جسورانه به عنوان دهمین نهاد مالی بازار سرمایه با هدف تامین مالی شرکت های دانش بنیان، آغاز به کار کردند.

دهمین نهاد مالی بازار سرمایه آغاز به کار کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، صبح امروز تفاهم نامه همکاری دوجانبه بین سازمان بورس اوراق بهادار و معاونت علمی ریاست جمهوری برای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه امضا شد. 
    در این جلسه، محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در افق 1404، برنامه ریزی شده است که 20 درصد از منابع کشور از محل فعالیت های دانش بنیان تامین مالی شود. به همین منظور امروز دهمین نهاد مالی بازار سرمایه متولد شد تا بتواند در مسیر تامین مالی به شرکت های دانش بنیان، ایفای نقش کند. 
    او افزود: 13 تیرماه سال چذشته، رییس جمهور در دستوری که به معاون اول داشت، تاکید بر این داشتند که بازار اولیه توسعه پیدا کند تا تجاری سازه ایده ها و بنگاه ها در بازار سرمایه بتواند انجام شود. به همین منظور در سالگرد این دستور، شاهد هستیم که در سال جاری به تامین مالی 20 هزار و 100 میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه دست یافتیم. در حالی که این رقم در سال گذشته 7 هزار و 200 میلیارد تومان بود. راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه نیز در راستای دستیابی به این مهم است. 
    فطانت خاطرنشان کرد: در پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، سهام شرکت های بورسی جایی ندارند، بلکه سرمایه گذاری ها صرفا در شرکت های دانش بنیانی انجام می شود که پتانسیل تجاری شدن دارند. تا کنون تامین مالی این شرکت ها با مشکلات زیادی همراه بود، زیرا نظام بانکی برای تامین نقدینگی در وهله اول به وثیقه نیاز دارد، در حالی که این شرکت ها ریسک بالایی دارند وتامین وثیقه نیز با ریسک همراه خواهد شد. بنابراین باید سرمایه گذاران حرفه ای وارد این صندوق ها شوند. 
    به گفته رییس سازمان بورس، هم اکنون بیش از 17 درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا از طریق شرکت های دانش بنیان تامین می شود. صندوق های سرمایه گذاری جسورانه باعث میشود که ایران نیز به سمت افزایش سهم این بخش از اقتصاد از تولید ناخالص داخلی ایران برود.
    فطانت گفت: فرآیند کاری این صندوق ها به این صورت است که چند شرکت در یک صندوق قرار می گیرند و اگر برخی ازآنها به سوددهی نرسند، سایر آنها سودده می شوند و ضرر دیگران جبران می شود. مهلت فعالیت هر صندوق نیز 7 سال است.

    او همچینن در خصوص تکامل بازارهای فرابورس گفت: هم اکنون بازار شرکت های کوچک و متوسط نیز در فرابورس ایران در حال راه اندازی است. بنابراین 3 بازار که شامل بازار دارایی فکری ، بازار شرکت های کوچک و متوسط و صندوق های جسورانه می شوند، می توانند با هم فعالیت مکمل داشته باشند، به این شکل که ایده ها از بازار دارایی فکری، برای تامین مالی وارد صندوق های سرمایه گذاری جسورانه شوند. پس از آغاز فعالیت نیز هر شرکت می تواند سهام خود را در بازار شرکت های کوچک و متوسط عرضه کند.           

    در ادامه این جلسه نیز علی سعیدی، معاون سازمان بورس گفت: امروز 5 صندوق جسورانه برای فعالیت معرفی می شوند که منابع این صندوق ها هم اکنون 140 میلیارد تومان است. بخشی از این منابع از طریق سرمایه گذاران و بخشی دیگر پذیره نویسی خواهد شد. 

    همچنین امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: سرمایه گذاران بین المللی زیادی برای ورود به این صندوق ها اعلام آمادگی کردند. به همین منظور در حال ترجمه حقوق اساسنامه دستورالعمل راه اندازی صندوق های جسورانه برای ارائه به سرمایه گذاران بین المللی هستیم.

    برچسب ها