عصر خودرو

گام جدید قطری ها برای تسخیر بازار گاز پاکستان

عصر بازار- - شرکت 'قطر گاز' به تازگی قراردادی با شرکت 'زیرساخت های انرژی جهانی' (Global Energy Infrastructure Limited) امضا کرده است که بر اساس آن به مدت ۲۰ سال، گاز طبیعی مایع(ال.ان.جی) به پاکستان صادر خواهد کرد.

گام جدید قطری ها برای تسخیر بازار گاز پاکستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شرکت 'قطر گاز' به عنوان بزرگترین تولید و صادر کننده گاز مایع جهان رسما اعلام کرده است: این قرارداد جدید، قراردادی میان دو شرکت نامبرده محسوب می شود و ارتباطی به قرارداد از پیش امضا شده میان دولت های پاکستان و قطر برای واردات گاز از قطر ندارد.
    قطر قبلا قراردادی با دولت پاکستان برای صادرات گاز ال.ان.جی به این کشور به مدت 15 سال امضا کرده و بر اساس آن، روزانه 400 میلیون فوفت مکعب گاز ال.ان.جی در اختیار پاکستان قرار می دهد.
    براساس قرارداد جدید غیردولتی، شرکت 'قطر گاز' سالانه یک میلیون و 300 هزار تن گاز ال.ان.جی در اختیار پاکستان قرار خواهد داد این میزان در سال های اینده به دو میلیون 300 هزار تن در سال قابل افزایش خواهد بود.
    تحویل گاز به پاکستان بر اساس قرارداد جدید قرار است از سال 2018 آغاز شود.
    این گاز از طریق کشتی به بندر کراچی حمل خواهد شد و پس از تبدیل شدن به گاز طبیعی، به شبکه گاز پاکستان تزریق خواهد شد.
    در این گزارش، اشاره به مبلغ قرار داد نشده است اما دولت پاکستان درباره قراردادی که با دولت قطر برای واردات گاز ال.ان.جی امضا کرده، مدعی شده است که پاکستان نسبت به سایر کشورهای آسیایی، ارزان ترین قرارداد را با قطر بسته است.
    پاکستان به شدت با کمبود انرژی به ویژه گاز و برق مواجه است و در فصل سرما، بسیاری از شهرها و مناطق پاکستان دچار افت شدید گاز می شود بطوری که مردم برای پخت و پز و گرم کردن خانه هایشان به سمت استفاده از سیلندرهای گاز گران قیمت، هیزم یا دیگر گزینه ها روی می آورند.
    افزایش واردات گاز پاکستان از قطر در شرایطی است که اسلام آباد با وجود سپری شدن بیش از یک سال و نیم از زمان انقضای قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان، هنوز اقدام عملی برای اجرای تعهدات خود در این زمینه انجام نداده است اما مقامات پاکستانی همواره اعلام می کنند که اجرا و تکمیل این طرح پس از رفع موانع موجود، از مهم ترین اولویت های این کشور است.

    برچسب ها