عصر خودرو

تمایل ژاپن برای مشارکت در طرح توسعه چابهار

عصر بازار- دولت ژاپن اعلام کرد که برای مشارکت در طرح توسعه بندر و پایگاه مهم اقتصادی و بازرگانی چابهار آماده است با ایران و کشورهای حاضر در این طرح مشارکت داشته باشد.

تمایل ژاپن برای مشارکت در طرح توسعه چابهار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، توافقنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین ایران، هند و افغانستان معروف به «موافقتنامه چابهار» روز سوم خرداد ماه جاری در حضور سران سه کشور در تهران امضاء شد که بسیاری آن را از کوریدورهای مهم اقتصادی آینده منطقه و دنیا می دانند.
    به همین سبب ناظران می گویند که ژاپن با توجه به اهمیت راهبردی و اقتصادی که این پایگاه اقتصادی در آینده پیدا خواهد کرد، خواستار الحاق به این برنامه است.
    قرار است بر اساس این توافقنامه که ایران، هند و افغانستان منعقد کرده و هندی ها هم شروع به کار کرده اند یک مجتمع صنعتی و یک بندر ساخته شود.
    تارنمای «نیکی» آسیا می نویسد که ژاپن امیدوار است در ساخت و ساز تاسیسات زیربنایی در این بندر با ایران و هند مشارکت نزدیک داشته باشد.
    از سوی دیگر، گزارش حاکی است که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در جریان سفر شهریور ماه سالجاری خود به ایران در این باره با مقام های کشورمان بحث و تبادل نظر کرده و درخواست توکیو را مطرح خواهد کرد.
    توکیو می گوید که ایران وارد عصر فرا تحریم شده و باید روابط با تهران را تا حد امکان در زمینه های مختلف افزایش داد.
    گزارش «نیکی» حاکی است که اگر مذاکرات «آبه» در ایران موفقیت آمیز باشد توافقنامه ای در خصوص ورود ژاپن به طرح چابهار امضا خواهد شد.
    چابهار یک شهر بندری در جنوبی ترین نقطه ایران است و برای افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی یک بندر و پایگاه تجاری مهم محسوب می شود و از سوی دیگر این شهر ساحلی در خلیج عمان و در نزدیکی مرز با پاکستان، امکان دسترسی آسان کشتی ها را به خطوط دریایی اقیانوس هند می دهد.
    آژانس همکاری بین المللی ژاپن اعلام کرد که در حال بررسی بر روی جزییات برنامه مشارکت در طرح توسعه چابهار است و به محض تکمیل آن با ایران و هند وارد گفت و گوهای جدی می شود تا به سرعت شرایط را برای ورود شرکت های ژاپنی به این بندر فراهم کند.
    ژاپن می گوید که چابهار می تواند یک مرکز تجاری برای ورود به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی باشد.
    این کشور ابراز امیدواری کرده است که این بندر به عنوان یک پایگاه لجستیک و پشتیبانی در ایران و افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها