عصر خودرو

فضای سیاست‌گذاری برای محصولات پتروشیمی مبهم است;

می‌توان پتروشیمی را مانند قیر در بورس عرضه کرد

عصر بازار- معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالای ایران با اشاره به عرضه موفق قیر و سنگ آهن در بورس کالا، گفت: می‌توانیم با همکاری نهاد ناظر و سیاست‌گذار برای محصولات پتروشیمی هم سازوکار مناسب در بورس کالا ایجاد کنیم.

می‌توان پتروشیمی را مانند قیر در بورس عرضه کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی پناهی امروز در نشست خبری  قراردادهای بلندمدت پتروشیمی و نرخ ارز با اشاره به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و برخی بخشنامه‌های دیگر، اظهار داشت: قوانین و مقررات برای تبدیل مواد خام به کالا به صورت شفاف وجود دارد و در واقع در زمینه مقررات، کاستی دیده نمی‌شود.

    وی افزود: اما مساله این است که آنقدر فضا مبهم شده که نمی‌توان برای رفع این معضل کاری کرد. در حوزه سیاست‌گذاری محصولات پتروشیمی، ابهامات زیادی وجود دارد و اگر از اطلاعات بورس استفاده کنیم و صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی را بررسی کنیم، به وجود ابهام در این فضا پی می‌بریم.

    معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالای ایران با اشاره به ماده 6 قانون توسعه ابزارها و نهادهای جدید مالی، گفت: براساس این ماده، عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا 10 درصد معافیت مالیاتی را برای عرضه‌کننده تضمین می‌کند، اما معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد که عرضه‌کننده حاضر می‌شود از این معافیت 10 درصدی چشم‌پوشی کند.

    وی ادامه داد: یک سیاست منسجم در حوزه صادرات و واردات محصولات پتروشیمی وجود ندارد. یک بار پیشنهاد کردیم معاملات فیوچر برای محصولات پتروشیمی راه‌اندازی شود و حتی قیمت معاملات محصولات تا 6 ماه آینده مشخص شود تا دولت براساس قیمت آتی محصولات پتروشیمی، تعرفه ماه‌های آینده را تنظیم کند.

    پناهی با بیان اینکه با وجود قوانین شفاف در این زمینه، خیلی از این قوانین مدنظر قرار نمی‌گیرد، گفت: وظیفه سیاستگذار این است که شرایط را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده فراهم کند، اما آنقدر آشفتگی وجود دارد که فرصتی برای این کار باقی نمی‌ماند.

    وی با تأکید بر اینکه به دنبال کسب سود بودن عرضه کننده محصولات پتروشیمی امری بدیهی و طبیعی است، افزود: اما باید این سود حاصله منطقی باشد و معتقدیم این بستر منطقی برای کسب سود را بورس کالا به وجود می‌آورد.

    معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالای ایران اضافه کرد: فرض کنیم بورس کالا بستری مناسب برای مبادله نباشد اما شفافیت آن نمی‌تواند زیر سؤال برود. من نمی‌گویم بورس کالا هیچ مشکلی ندارد، اما قطعاً بهتر از سایر بازارهاست.

    وی ادامه داد: درخواست ما سیاستگذاران این است که مواردی که در قالب قوانین و بخشنامه‌ها برای تبدیل مواد پتروشیمی به کالای نهایی تدوین شده است، به عرصه عمل دربیاید تا ما بتوانیم در آن چارچوب شفاف و مشخص کار کنیم.

    پناهی با بیان اینکه در حوزه محصولات کشاورزی تا حدودی شفافیت افزایش یافته، افزود: امیدواریم به سمت شفافیت در چارچوب مقررات حرکت کنیم و بهبودی در این زمینه حاصل شود.

    معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه شفافیت در قیمت و معاملات قیر اتفاق افتاده است، گفت: در نتیجه قیمت کشف شده برای سنگ آهن و قیر و بسیاری از مشکلات در این دو محصول برطرف شده است، اما چرا برای محصولات پتروشیمی که به 16 کشور صادر می‌شود، این سازوکار به وجود نمی‌آید.

    وی تأکید کرد: قطعاً می‌توانیم برای محصولات پتروشیمی هم سازوکار مناسب را در بورس کالا ایجاد کنیم که البته نقش دستگاه‌های نظارتی و سیاستگذاری در این بخش بسیار مهم است.

    برچسب ها