عصر خودرو

سقوط ۱۲۰ ‌میلیارد دلاری درآمد نفتی عربستان

عصر بازار- اتحادیه‌های کارگری نروژ اعلام کردند ۷۵۵ کارگر صنعت نفت و گاز این کشور ممکن است در واکنش به پایین‌بودن دستمزدها دست به اعتصاب بزنند.

سقوط ۱۲۰ ‌میلیارد دلاری درآمد نفتی عربستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، در هفته گذشته قیمت‌های نفت با کاهش آثار نتیجه رفراندوم بریتانیا روندی افزایشی گرفت و به سطح 50 دلار بازگشت. شاخص نفت برنت دریای شمال که در پی نتیجه همه‌پرسی کاهشی کم‌سابقه را تجربه کرد بود، در میانه هفته گذشته به سطح بالای 50 دلار رسید. به جز این موضوع، کاهش غیرمترقبه سطح ذخیره‌سازی‌های آمریکا، احتمال اعتصاب کارگران در نروژ و بحران در ونزوئلا بر رشد قیمت‌ها مؤثر بود.

    ٣ شاخص اصلی قیمت نفت
    قیمت نفت «برنت‌دریای‌شمال» (Brent) در نخستین ساعات روز جمعه اول جولای ٤٩دلارو ٦٨ سنت معامله شد که نسبت به جمعه هفته قبل حدود یک‌دلارو ٤٨ سنت افزایش دارد. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین روز ٤٨دلارو ٥٣ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، حدود یک‌دلارو ٥٢ سنت کاهش یافته است. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان است- در پایان روز پنجشنبه سی‌ام ژوئن به ٤٥دلارو ٨٢ سنت رسید که حدود یک‌دلارو ٣٤ سنت نسبت به روز مشابه در هفته قبل پایین‌تر است.
    کاهش درآمد نفتی عربستان و ایران
    گزارش‌های رسمی حاکی از آن است کاهش قیمت نفت در سال 2015 میلادی سبب کاهش درآمدهای صادراتی از محل نفت کشورهای صادرکننده نفت اوپک شد. براساس جدیدترین گزارش بولتن آماری سالانه اوپک، درآمد نفتی عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این سازمان در سال 2015 به ١٥٧‌ میلیارد و ٩٦٢‌ میلیون دلار رسید که بیش از 120 ‌میلیارد دلار نسبت به سال 2014 کاهش نشان می‌دهد. این کاهش با وجود رشد ١٨,٥درصدی تولید نفت این کشور رخ داده است و به نسبت سال قبل از آن، حدود ٤٤ درصد افت دارد.
    همچنین براساس این گزارش، درآمدهای ایران نیز از صادرات نفت‌خام در سال 2015 میلادی به ٢٧‌ میلیارد و 308 ‌میلیون دلار رسید که نسبت به درآمد ٥٣‌ میلیارد و ٦٥٢ ‌هزار دلاری سال 2014، حدود 50 درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین تولید روزانه نفت ایران نیز از سه‌میلیون‌ و ٦٦١‌ هزار بشکه در سال 2014 میلادی، به سه‌میلیون‌ و ١٥١‌ هزار بشکه در سال 2015 میلادی کاهش یافت.


    احتمال اعتصاب در صنعت نفت و گاز  نروژ
    به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه‌های کارگری نروژ اعلام کردند ٧٥٥ کارگر صنعت نفت و گاز این کشور ممکن است در واکنش به پایین‌بودن دستمزدها دست به اعتصاب بزنند. این گروه اعلام کردند اگر تا پایان هفته جاری توافقی درباره سطح دستمزدها به دست نیاید، از روز شنبه (١٢ خرداد) دست به اعتصاب خواهند زد. در تلاش برای پیشگیری از اختلال در تولید نفت نروژ، کارگران و کارفرمایان نفتی نزد میانجی دولتی این کشور به گفت‌وگو نشسته‌اند. بنا بر این گزارش، تولید روزانه نفت نروژ اکنون حدود یک‌میلیون‌و 600 ‌هزار بشکه و تولید روزانه گاز آن 280 میلیون مترمکعب است و اعتصابات کارگری می‌تواند ١٨ درصد از تولید نفت و حدود ١٧ درصد از تولید گاز نروژ را مختل کند.

    افزایش ذخایر و چاه‌های فعال نفت ایران
    براساس گزارش بولتن آماری سالانه اوپک (منتشرشده در ژوئن 2016)، در سال گذشته میلادی، تعداد چاه‌های فعال نفت در ایران نسبت به سال 2014، از ٥٨ مورد رشد برخوردار شده است. براساس این گزارش، مجموع چاه‌های نفت در حال تولید ایران در سال 2015 میلادی به دو‌هزارو ٣٣٩ چاه رسید، اما تعداد چاه‌های نفت تکمیل‌شده ایران به ٢٨٨ مورد رسید که ١٨ مورد نسبت به سال 2014 میلادی کمتر است. همچنین براساس ارقام بولتن یادشده، ذخایر اثبات‌شده نفت‌خام ایران در پایان سال 2015 میلادی، با 0.6 درصد رشد نسبت به سال 2014، به ١٥٨‌ میلیارد و 400 ‌میلیون بشکه رسید.

    قیمت گاز طبیعی
    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به اول جولای، در سطح دو دلار و ٧٩ سنت به ازای هر‌میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته قبل پنج سنت افزایش نشان می‌دهد که بیشترین میزان در سال جاری میلادی است. بازار گاز هم‌اکنون به نیمه فصل تزریق گاز رسیده است و مازاد عرضه این حامل انرژی به ذخیره‌سازی‌های زیرزمینی منتقل می‌شود. حرارت بالای دما در برخی نقاط، مصرف گاز در نیروگاه‌ها را افزایش داده و ازاین‌رو میزان ذخیره و تزریق گاز کند شده است.

    برچسب ها