عصر خودرو

در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بورس کالای ایران و پاکستان مطرح شد

اولین سیگنال پسابرجام در بورس کالای ایران

عصر بازار- پنج‌شنبه دهم تیرماه، روزی مهم برای فعالان بازار سرمایه به‌خصوص تالار نقره‌ای بود. از یک طرف خبر عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها اعلام شد و از سوی دیگر در نشستی رسمی بورس کالای ایران و پاکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند؛ زوایای این دو رویداد و اظهار نظرهای مسوولان را در این گزارش می‌خوانید.

اولین سیگنال پسابرجام در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح روز پنج‌شنبه طی نشستی رسمی در سازمان بورس و اوراق بهادار که با حضور اعجاز‌علی شاه، رئیس بورس کالای پاکستان، محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان منعقد شد. این تفاهم‌نامه در راستای تسهیل تجارت میان دو کشور منعقد شده که تبادل تجربیات و دانش در حوزه بازارهای کالایی به‌خصوص انعقاد قراردادهای مشتقه و انجام معاملات کالاها به‌صورت فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها میان دو بورس از بندهای این قرارداد بود.

    ثبت اتفاقی خوشایند در بازار سرمایه ایران

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح روز پنج‌شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان، از عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون بورس‌های جهانی WFE خبر داد. فطانت با اعلام تبریک نسبت به عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها WFE اظهار کرد: امروز شاهد اتفاق خوشایندی در بازار سرمایه ایران هستیم و آن، عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس کالا به تازگی با دریافت نامه‌ای از سوی فدراسیون جهانی بورس‌ها، عضو WFE شد و در اجلاس بعدی این نهاد شرکت می‌کند. همچنین امیدوارم این اتفاق به‌زودی برای سایر بورس‌های کشور نیز رخ دهد. فطانت در ادامه به امضای تفاهم‌نامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان اشاره کرد و گفت: ایران و پاکستان دو همسایه‌ای هستند که از سال‌ها قبل و در طول تاریخ دارای ارتباطات اقتصادی و فرهنگی عمیقی بوده‌اند. به این ترتیب باید از این فرصت به وجود آمده برای هر دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم. وی افزود: ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای حضور دارد که بیش از 500 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و این به آن معناست که بازاری بالقوه و بکر برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق بازار سرمایه وجود دارد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توسعه روابط بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان می‌تواند در راستای مبادلات فیزیکی کالا، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و بازارهای مشتقه صورت گیرد، گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات میان بورس کالای ایران و پاکستان می‌تواند به صادرات و واردات کالاها میان دو کشور کمک کند تا این امر در بستری شفاف، قانونمند و تاثیرگذار بر قیمت‌های منطقه‌ای و هدفمند صورت گیرد.

     

    بورس کالا پیشگام در ارتباط با بازارهای مالی خارجی

    به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از پیچیده‌ترین امور در نظام‌های اقتصادی، ارتباط بازارهای مالی کشورها به‌صورت واقعی به یکدیگر است که امروز با امضای این تفاهم‌نامه، بورس کالای ایران در این زمینه پیشقدم شده و امیدواریم به‌زودی ثمرات این ارتباط بین بورسی برای اقتصاد کشور نمایان شود. فطانت با بیان اینکه اقدامات و روابط بین‌الملل بورس کالای ایران در حال توسعه است، اظهار کرد: استقرار تابلوی معاملات بورس کالای ایران در چند کشور همسایه از برنامه‌های آینده این بورس است تا وقتی محصولی از طریق این تابلوها مورد معامله قرار گرفت، جریان معاملات به‌صورت شفاف، با قیمتی منطقی، روندی بین‌المللی و براساس استانداردهای جهانی صورت گیرد. علاوه‌بر این گسترش نظام انبارداری توسط بورس کالا در دستور کار است تا معاملات گواهی سپرده کالایی در بعد بین‌المللی آغاز شود که این موضوع یکی از مفاد تفاهم‌نامه با بورس کالای پاکستان نیز هست.

    کمک به تجارت ٥ میلیارد دلاری

    مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این بورس با بورس کالای پاکستان گفت: بورس‌ها یک سازوکار و ساختاری شفاف و نظام‌مند را فراهم می‌کنند تا مبادلات تجاری کشورها از جمله ایران و پاکستان تسهیل شود. حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه اقتصادهای پیشرفته از طریق بورس‌های کالایی به دستاوردهای بزرگی رسیده‌اند، افزود: ارزش مبادلات تجاری ایران و پاکستان، یک میلیارد دلار است که هدف‌گذاری مورد توافق روسای جمهور دو کشور 5 میلیارد دلار بوده که بورس‌های کالایی دو کشور می‌توانند برای رسیدن به این هدف کمک شایانی کنند. وی اظهار کرد: بورس کالای پاکستان در زمینه بازار مشتقه بر پایه کالاهای مختلف دارای تجربیات ارزشمندی است و بورس کالای ایران نیز در حوزه اوراق مبتنی کالا، اوراق سلف و سایر اوراق صکوک اقدامات موفقی را داشته است که به‌زودی تبادل این تجربیات و دانش آغاز می‌شود.

    سلطانی نژاد گفت: بورس کالای پاکستان به دنبال راه‌اندازی رینگ معاملات محصولات کشاورزی است که ما علاوه‌بر سابقه معاملات فیزیکی، در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و معاملات گواهی سپرده کالایی نیز دارای تجربیاتی هستیم که به نظر می‌رسد مسوولان و کارشناسان بورس کالای پاکستان از این شیوه معاملاتی و نظام قبض انبار استقبال کنند.مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه برای استقرار تابلوی مشترک معاملات محصولاتی همچون پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مانند قیر رایزنی‌هایی انجام شده است، افزود: بورس ها، دسترسی به بازارها را برای فعالان مرتبط با بازار محصولات مختلف فراهم می‌کنند به‌طوری‌که می‌توانیم دسترسی فعالان بازار پاکستان را به کالاهای صادراتی ایران تسهیل کنیم و در طرف مقابل، خریداران ایرانی محصولات مورد نیاز پاکستان را از طریق بورس کالا برای بازار داخل تامین کنند.

     

    به گفته سلطانی نژاد، توسعه مبادلات بین‌المللی از طریق بورس‌های کالایی علاوه‌بر اینکه به طرفین معامله نسبت به کیفیت، قیمت و پرداخت به موقع وجوه اطمینان می‌دهد، شرایط دادوستد کالاها در روندی استاندارد و شفاف را مهیا می‌کند به طوری‌که در صورت رونق اینگونه مبادلات، امکان نیازسنجی کشورها و برنامه‌ریزی متولیان امر در جهت تولید، صادرات و واردات محصولات ایجاد می‌شود.

    تاثیر عملی برجام در ارتباطات بین‌الملل

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه از عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها خبر داد و گفت: ما به خاطر شرایط تحریم از عضویت در نهادهای بین‌المللی محروم بودیم، اما پس از امضای برجام و با ورود به دوران پساتحریم، فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم به عضویت فدراسیون بورس‌های جهانی دربیاییم. وی با بیان اینکه فدراسیون بورس‌های جهانی، معتبرترین تشکل و نهادی است که بورس‌ها می‌توانند عضو آن شوند، به مزایای این عضویت اشاره و اظهار کرد: تطبیق بورس کالای ایران با استانداردهای بین‌المللی، ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با بورس‌های کالایی دنیا، حضور در کارگاه‌های تخصصی فدراسیون و تبادل تجربیات و دانش و همچنین معرفی و به اشتراک گذاشتن بازارهای جدید مالی در بین اعضا و در نهایت، توسعه فعالیت‌های اقتصادی مانند پوشش ریسک‌های کشوری از طریق بورس‌ها از جمله مزایای عضویت بورس کالا در WFE به شمار می‌رود.

     

    نفوذ در قیمت‌های بین‌المللی با مکانیزم بورس

    رئیس بورس کالای پاکستان نیز در این مراسم گفت: ایران و پاکستان دارای روابط و نقاط مشترک بسیاری هستند و امروز با امضای این تفاهم‌نامه همکاری، فرصت جدیدی پیش روی اقتصاد دو کشور قرار گرفته است. اعجاز علی شاه با بیان اینکه می‌توان با توسعه مبادلات و روابط میان بورس‌های کالایی دو کشور به دستاوردهای بزرگی در اقتصاد رسید، افزود: سابقه معاملات انواع محصولات کشاورزی همچون برنج، شکر، گندم و... به همراه وجود بازارهای مشتقه در بورس کالای پاکستان وجود دارد و در نظر داریم تا بخشی از تجارت و مبادلات کالایی مورد نیاز دو کشور را از طریق بورس‌ها تجربه کنیم. رئیس بورس کالای پاکستان اظهار کرد: این معاملات می‌تواند به صورت فیزیکی یا بر پایه ابزارهای نوین مالی انجام شود و به مرور گسترش یابد. به گفته وی، دادوستد کالاها از طریق بورس‌ها علاوه‌بر نظام‌مند و شفاف شدن روند معاملات می‌تواند بر قیمت‌های منطقه‌ای نیز تاثیرگذار باشد.

    برچسب ها