عصر خودرو

دلار بالاترین رشد از آذر ۹۳ را تجربه کرد;

هفته رکوردساز بازار ارز و طلا

عصر بازار- اولین هفته کاری تابستانی، یک هفته منحصربه‌فرد بود که در آن ۷ رکورد در بازار ارز و سکه ثبت شد. شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با ۳۳ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۶۱ هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه از شهریور ۹۲ (۲ سال و ۹ ماه گذشته) و بیشترین میزان رشد روزانه از بهمن ۹۴ بود.

هفته رکوردساز بازار ارز و طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در همین روز، بهای پوند با 260 تومان کاهش به سطح 4 هزار و 850 تنزل کرد. این افت که ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی به واسطه شوک برگزیت بود، پوند را به پایین‌ترین قیمت نسبت به میانگین آن از آذر 92 برد. پس از این شوک قیمتی، پوند در ادامه هفته، روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت.

    در ادامه این رکوردها که در ابتدای هفته رقم خورده بود، بازار در انتهای هفته نیز شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بود. دلار که روز چهارشنبه با 23 تومان افزایش بیشترین میزان رشد از 17فروردین 95 را ثبت کرده بود، روز پنج‌شنبه با 15 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 543 تومان رسید تا بالاترین قیمت این ارز از 20 بهمن 94 ثبت شود. در کنار این، افزایش آخرین روز هفته موجب شد که میزان رشد هفتگی دلار به 1/ 2 درصد برسد؛ آخرین بار شاخص ارزی در آخرین هفته آذرماه 93 افزایش بیشتر از 4/ 2 درصدی را تجربه کرده بود. همسو با رشد قیمت دلار، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 6 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان رسید. با این رشد، قیمت سکه مجموعا 5/ 5 درصد افزایش را در هفته گذشته تجربه کرد که از شهریور 92 (2 سال و 9 ماه گذشته) بی‌سابقه بود. در نتیجه می‌توان گفت که بازار ارز در هفته گذشته شاهد ثبت 4 رکورد در بازار ارز بود که شامل: کمترین قیمت پوند، بیشترین افزایش قیمت روزانه و هفتگی و ثبت بالاترین قیمت شاخص ارزی بود. بازار سکه نیز شاهد ثبت 3رکورد بود: بالاترین قیمت، بیشترین میزان رشد روزانه و هفتگی.

    ادامه صعود یا تعدیل قیمت

    بیشترین افزایش هفتگی دلار در 18 ماه گذشته موجب شده که برخی معامله‌گران هیجان زیادی برای آغاز هفته جدید بازار داشته باشند. این دسته انتظار دارند که شاخص ارزی در هفته جاری نیز به رشد خود ادامه دهد و حتی برخی از ورود دلار به کانال 3 هزار و 600 تومان سخن گفته‌اند. به اعتقاد برخی از حاضران در بازار، قیمت دلار در هفته جاری از سوی چند عامل تحریک خواهد شد. بهبود وضعیت فنی دلار و فاصله‌گیری این ارز از مرز 3 هزار و 500 تومان در کنار رشد تقاضا در بازار و کمبود ارز نقدی از جمله عواملی هستند که انتظارات برخی معامله‌گران را افزایشی کرده است. با این حال، دسته دیگری از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند که هر فراز قیمتی با فرودی همراه بود؛ به این ترتیب، به باور این دسته، قیمت دلار در هفته جاری با مقداری تعدیل همراه خواهد شد. به گفته آنها، تعداد زیادی از معامله‌گران در هفته گذشته در موقعیت خرید قرار گرفتند، در نتیجه هفته جاری فرصتی است که بخشی از ارز خریداری شده خود را عرضه کنند. حادثه‌ای که موجب افزایش حجم ارز نقدی موجود در بازار و جبران بخشی از 70 تومان افزایش قیمت هفته قبل خواهد شد. این در حالی است که نرخ حواله درهم، بهای اونس و شاخص دلار نیز در هفته جاری در بازار داخلی به دقت رصد خواهند شد؛ چراکه هر 3 عامل در روند نوسانی بازار در هفته گذشته سهم مهمی داشتند.

     

    برچسب ها