عصر خودرو

دومین شهر عراق آماده دریافت گاز ایران می شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد: مسیریابی خط لوله صادرات گاز به بصره به عنوان دومین شهر دریافت کننده گاز ایران با پیشرفت بالایی در دست انجام است.

دومین شهر عراق آماده دریافت گاز ایران می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حسن منتظر تربتی با بیان این که پس از مسیریابی و آماده سازی زیرساخت های لازم، پیمانکار پروژه احداث خط لوله را آغاز می کند، افزود: صادرات گاز به منطقه بصره از طریق مرز خرمشهر انجام می شود.
    وی ادامه داد: برای صادرات گاز به بصره، در منطقه اهواز یک انشعاب ٤٨ اینچ از خط ششم سراسری گرفته می شود و این خط در مسیر خرمشهر امتداد خواهد یافت.
    منتظر تربتی اضافه کرد: براساس قرارداد ٦ ساله ای که میان شرکت ملی گاز ایران و وزارت برق عراق امضا شده است، در فصل سرد روزانه ٢٥ و در فصل گرم روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب گاز به منطقه بصره ارسال می شود.
    وی با بیان این که صادرات گاز به بصره در پنج مرحله انجام می شود، یادآور شد: در ٦ ماه نخست اجرایی شدن قرارداد، روزانه هفت میلیون مترمکعب، ١٢ ماه پس از مرحله نخست، ١٤ تا ١٨ میلیون مترمکعب و در نهایت حجم صادرات گاز به مرز 20 تا ٣٥ میلیون مترمکعب می رسد.
    به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، پیش بینی می شود ایران در مدت ٦ سال، در مجموع ٤۰ میلیارد مترمکعب گاز برای تامین سوخت نیروگاههای منطقه بصره به کشور عراق صادر می کند.
    تربتی در ادامه به صادرات گاز به منطقه بغداد نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فاز نخست این پروژه آماده و تزریق به گاز خط لوله نیز انجام شده و در انتظار اعلام آمادگی طرف عراقی برای آغاز صادرات گاز هستیم.
    وی با بیان این که فاز دوم پروژه صادرات به بغداد با هدف افزایش ظرفیت ارسال گاز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، اعلام کرد: ظرف ٢ سال آینده همه فازهای تعریف شده برای صادرات گاز به بصره و بغداد به بهره برداری می رسند.
    قرارداد صادرات گاز به بصره، آبانماه پارسال میان حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران و خالد حسن صالح، معاون وزیر برق عراق امضا شد.

    برچسب ها