عصر خودرو

بالاترین میزان تولید نفت اعضای اوپک در ماه ژوئن ثبت شد

عصر بازار- تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به بالاترین حد خود رسید و این درحالی بود که صنعت نفت نیجریه پس از حملات نظامی روند بهبودی را طی کرد و ایران و اعضای این سازمان در حوزه خلیج فارس عرضه را افزایش دادند.

بالاترین میزان تولید نفت اعضای اوپک در ماه ژوئن ثبت شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، افزایش عرضه از سوی تولید کنندگان عمده در خاورمیانه (به استثنای عراق) حالی از تاکید کشورهای یادشده به دستیابی به سهم آنها در بازار است.

    مذاکرات بین تولید کنندگان در مورد کاهش میزان تولید در ماه آوریل با شکست مواجه شد و هنوز نیز این مذاکرات احیا نشده است. در همین راستا بازیابی قیمتها به 50 دلار در بشکه  الزام به افزایش سهم اعضا در بازار را کاهش می دهد.
    براساس تحقیقات انجام شده و با توجه به داده های کشتیرانی و اطلاعات منابع صنعتی، عرضه نفت از سوی اعضای اوپک این ماه به ٣٢,٨٢ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است در حالیکه این رقم در ماه مه ٣٢.٥٧ میلیون بشکه در روز بود.

    میزان تولید در ماه ژوئن به مراتب کمتر از میانگین تقاضایی خواهد بود که اوپک برای نفت در سه ماه سوم سال تصور می کرد و این نشانگر این است که در صورتی که اوپک نتواند بیشتر از میزان کنونی نفت تولید کند، در ماههای آینده تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت.  

    تولید نفت اوپک در ماه ژوئن از تولید این سازمان در ماه ژانویه که ٣٢,٦٥ میلیون بشکه در روز بود فراتر رفت و این افزایش بیشتر به دلیل بازگشت یکی از اعضای اوپک یعنی اندونزی بود. براساس تحقیقات انجام گرفته از سوی رویترز از سال ١٩٩٧، تولید ١٢ عضو دیگر اوپک به بالاترین میزان رسید.  عرضه نفت نیز از سال 2014 یعنی زمانی که اوپک نقش تاریخی خود را در کاهش عرضه با هدف بالا بردن قیمتها رها کرد، افزایش یافت.

    نیجریه با تولید 150هزار بشکه در روز بالاترین سهم را در افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئن داشت. میزان تولید نفت از سوی این کشور به مدت بیش از 20 سال به علت حملات نظامی انجام شده علیه تاسیسات نفتی خود و نیز به دلیل تعمیرات و عدم وقوع حملات عمده جدید از اواسط ماه ژوئن به کمترین حد خود رسیده بود.


    این منابع تاکید می کنند که ایران توانست پس از لغو تحریمهای بین المللی، در ماه ژانویه عرضه خود را افزایش دهد.
    این تحقیق نشان می دهد که تولید کنندگان نفت اوپک در حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر یک عرضه خود را به میزان50 هزار بشکه در روز افزایش داده اند. تولید نفت از سوی عربستان سعودی به دلیل استفاده بیشتر نفت در نیروگاهها برای پوشش نیاز آنها به این سوخت برای تهویه هوا تا مرز 10.30 میلیون بشکه در روز رسید.

    یک منبع صنعتی که بر تولید نفت عربستان نظارت دارد میگوید: "صادرات روند ثابتی طی می کند."

    براساس این تحقیق، تولید نفت از سوی لیبی نیز به میزان 40هزار بشکه پس از بازگشایی پایانه صادراتی مارسا ال هارگیا در اواخر ماه مه افزایش یافت. عرضه نفت این کشور هنوز بخشی از میزان تولید قبل از درگیریهای این کشور است.


    در مورد کشورهایی که عرضه نفت آنها روند کاهشی را نشان می دهد باید به عراق اشاره کرد زیرا برای دومین ماه کمتر از میزان قبل نفت روانه بازار کرد. مقامات عراقی می گویند صادرات از جنوب این کشور به دلیل فعالیتهای حفاظتی، قطع برق و تقاضای فزاینده داخلی کاهش یافته است.

    عرضه نفت از سوی ونزوئلا نیز به دلیل مشکلات مالی رو به کاش می رود.

    برچسب ها