عصر خودرو

محمد فطانت:

بازده بورس در ۳ ماه گذشته به ۱۱۰ درصد رسید

عصر بازار-محمد فطانت گفت: در دولت جدید شاخص بورس به بیش از ۷۴ هزار واحد رسیده است. این در حالی است که در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم شاخص‌ها ۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد بود.

بازده بورس در ۳ ماه گذشته به ۱۱۰ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان درخصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه اظهار داشت: با توجه به جمعیت 500 میلیون نفری در کشورهای همسایه و اینکه بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی و مصرفی از سوی این کشورها تامین می‌شود طبیعتاً زیرساخت‌های مبادلاتی سازمان یافته در بورس‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا در موقعیتی بهتر کالاها مبادله شوند.

    وی افزود: در میان کالاهای معامله شده کالاهای صنعتی، نفتی، پتروشیمی و کشاورزی قرار دارند که علاوه بر انتشار اوراق بهادار مبتنی برا ین کالاها می‌توان امکان ایجاد تابلوهای مشترک در منطقه را نیز فراهم کرد.

    وی با اشاره به گسترش بسترهای نرم‌افزاری و آی‌تی در بخش بورس گفت: ما می‌توانیم بستری را فراهم کنیم تا اهدافی که مدنظر سران دو کشور (ایران و پاکستان) از مبادلات تجاری بود به دست آید.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا از این پس تجارت بین ایران و پاکستان از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد گفت: این موضوع در کالاهای پایه صنعتی، معدنی و کشاورزی انجام خواهد شد و از طریق بورس کالا با شفافیت قیمت مبادلات تسهیل خواهد شد.

    فطانت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه چه کشورهای دیگری به جز پاکستان در اولویت هستند گفت: اولویت ما در منطقه کشورهایی است که مصرف‌کننده سیمان هستند و در مرحله بعدی با آنها تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد اما چون هنوز نهایی نشده آن را اعلام نمی‌کنیم.

    وی همچنین در مورد وضعیت بورس گفت: ذات بورس نوسان آن است و بالا و پایین رفتن شاخص‌ها طبیعی است. هم‌اکنون در مقطعی قرار داریم که مجامع شرکت‌ها برگزار می‌شود و با توزیع سود تاثیرات خود را بر روی قیمت سهام می‌گذارد.

    وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود بانکی (سپرده و تسهیلات) اتفاق مبارکی برای بورس و بازار سرمایه بود و می‌تواند چشم‌انداز مثبتی را برای شرکت‌های تولیدی داشته باشد. زیرا کالاها با هزینه کمتری تولید می‌شود.

    وی افزود: همچنین با قوت گرفتن بازار بدهی در کشور شاهد رشد در بازارهای جدید دیگری خواهیم بود و بنده معتقدم وضعیت بورس رونق خواهد یافت.

    وی با اشاره به سابقه تاریخی بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی 3 تا 4 ساله بازار سرمایه با کلیه بازارهای رقیب خود رقابت کرد و بهتر از آنها بود و نمی‌توان در یک مدت یک هفته یا چند روزه بازار سرمایه را قضاوت کرد.

    فطانت با اشاره به بازده بورس طی سه ماه گذشته گفت: بورس در این مدت 110 درصد رشد داشته و میزان رشد آن از بازارهای فرعی نظیر سکه، ارز و مسکن بهتر بوده است. در دولت جدید شاخص بورس به بیش از 74 هزار واحد رسیده است. این در حالی است که در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم شاخص‌ها 38 هزار و 600 واحد بود. طبیعتاً بازار سرمایه بهتر از بازارهای رقیب خواهد بود اما باید سرمایه‌گذاری ‌ها در بورس با مشورت و آگاهی صورت گیرد و برای سرمایه‌گذاران جدید پیشنهاد می‌کنیم تا در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و برای رونق در تولید از کلیه مردم دعوت می‌شود تا در بازار سرمایه وارد شوند و به نوعی در اقتصاد کشور سهیم باشند. البته سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به دانش و مشورت فعالان در بازار دارد.

    برچسب ها