عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛

سرآغاز نهضت جدید روابط بازار سرمایه ایران و پاکستان

عصر بازار- تفاهمنامه همکاری میان بورس های کالای ایران و پاکستان امضا شد. بازار سرمایه ایران، پیام دوستی و همکاری خود را به تمام فعالان اقتصادی پاکستان اعلام می کند.

سرآغاز نهضت جدید روابط بازار سرمایه ایران و پاکستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر محمد فطانت ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه سرآغاز یک نهضت جدید میان روابط بازارهای مالی کشور ایران و پاکستان باشد و ادامه داد: ایران و پاکستان در سال های گذشته ارتباطات بسیار خوب اقتصادی و فرهنگی با هم داشتند و همواره این ارتباط بین دو کشور وجود داشته است.

    سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: ایران و پاکستان دو همسایه ای هستند که از سال ها قبل و در طول تاریخ دارای ارتباطات اقتصادی و فرهنگی عمیقی بوده اند، به این ترتیب باید از این فرصت به وجود آمده برای هر دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم.

    وی افزود: ایران از نظر جغرافیایی در منطقه ای حضور دارد که بیش از 500 میلیون نفر در آن زندگی می کنند. این بدان معناست که بازاری بالقوه و بکر برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توسعه روابط بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان می تواند در راستای مبادلات فیزیکی کالا، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و بازارهای مشتقه صورت گیرد، گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات میان بورس کالای ایران و پاکستان می تواند به صادرات و واردات کالاها میان دو کشور کمک کند و تلاش خواهد شد  تا این امر در بستری شفاف، قانومند و هدفمند صورت گیرد.

    سخنگوی سازمان بورس گفت: در بورس کالای ایران محصولات صنعتی، معدنی، نفتی و کشاورزی داد و ستد می شود و هم اکنون معاملات اوراق مبتنی بر کالا در جریان است به طوریکه عرضه کنندگان کالا می توانند از طریق صدور انواع اوراق بهادار، اقدام به تامین مالی از طریق بورس کالا کنند.

    رییس سازمان بورس با ذکر این نکته که همکاری های مشترک ایران و پاکستان آغاز شده است بیان کرد: طی سال های گذشته بازار مشتقه بورس کالا رو به توسعه بوده و بورس کالای پاکستان می تواند از تجربیات بورس کالای ایران در این حوزه ها بهره ببرد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب که یکی از پیچیده ترین امور در نظام های اقتصادی، ارتباط بازارهای مالی کشورها به صورت واقعی با یکدیگر است افزود: امروز با امضای این تفاهمنامه، بورس کالای ایران در این زمینه پیشقدم شده و امیدواریم به زودی ثمرات این ارتباط بین بورسی برای اقتصاد کشور نمایان شود.

    دکتر محمد فطانت با بیان اینکه اقدامات و روابط بین الملل بورس کالای ایران در حال توسعه است، اظهار داشت: استقرار تابلوی معاملات بورس کالای ایران در چند کشور همسایه از برنامه های آینده این بورس است. زمانی که محصولی از طریق این تابلوها مورد معامله قرار گرفت، جریان داد و ستد به صورت شفاف، با قیمتی منطقی، روندی بین المللی و براساس استانداردهای جهانی صورت می گیرد.

    سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: همچنین گسترش نظام انبارداری توسط بورس کالا در دستور کار است تا معاملات گواهی سپرده کالایی در بعد بین المللی آغاز شود که این موضوع یکی از مفاد تفاهمنامه با بورس کالای پاکستان نیز هست.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تقدیر از همکاری ها و حضور «اعجاز علی شاه» رییس بورس کالای پاکستان اعلام کرد: امروز بازار سرمایه ایران، پیام دوستی و همکاری خود را به تمام فعالان اقتصادی پاکستان اعلام می کند.

    در ادامه این مراسم اعجاز علی شاه رییس بورس کالای پاکستان گفت: ایران و پاکستان دارای روابط و نقاط مشترک بسیاری هستند و امروز با امضای این تفاهمنامه همکاری فرصت جدیدی پیش روی اقتصاد دو کشور قرار گرفته است و من متعقدم که می توانیم به دستاوردهای بسیار بزرگی نائل شویم. ما بورس تازه ای هستیم و فکر می کنم موارد بسیار زیادی است که می توانیم از بورس ایران بیاموزیم.

    رییس بورس کالای پاکستان افزود: دادوستد کالاها از طریق بورس های کالایی علاوه بر نظامند و شفاف شدن روند معاملات، می تواند بر قیمت های منطقه ای نیز تاثیرگذار باشد.

    اعجاز علی شاه با بیان اینکه با توسعه مبادلات و روابط میان بورس های کالایی دو کشور می توان به دستاوردهای بزرگی در اقتصاد رسید، افزود: سابقه معاملات انواع محصولات کشاورزی همچون برنج، شکر، گندم و داد و ستد در بازارهای مشتقه در بورس کالای پاکستان وجود دارد.

    رییس بورس کالای پاکستان اظهار داشت: در نظر داریم تا بخشی از تجارت و مبادلات کالایی مورد نیاز دو کشور را از طریق بورس ها تجربه کنیم. این تجارت می تواند به صورت فیزیکی یا بر پایه ابزارهای نوین مالی انجام شود و به مرور گسترش یابد.

    به گفته وی، دادوستد کالاها از طریق بورس ها علاوه بر نظامند و شفاف شدن روند معاملات می تواند بر قیمت های منطقه ای نیز تاثیرگذار باشد.

    اعجاز علی شاه از مسوولان بازار سرمایه ایران دعوت کرد تا از بازار سرمایه پاکستان بازدید کنند تا اجرای ارتباطات میان بورس کالای ایران و پاکستان و همچنین زمینه های افزایش روابط بین بازار سهام دو کشور تسریع شود.

    حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این مراسم گفت: یکی از اهداف این تفاهم نامه  افزایش حجم معاملات تجاری بین دو کشور از یک میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار است. در بورس کالای ایران عرضه اوراق مبتنی بر کالا اعم از اوراق سلف و سایر اوراق صکوک تجربه شده و این تجربیات را می توانیم در اختیار بازار سرمایه پاکستان قرار بدهیم.

    وی ادامه داد: بورس پاکستان به دنبال راه اندازی محصولات کشاورزی است.تجربه ای که بورس کالای ایران در مورد ماده 33قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی دارد را می توان در اختیار بورس کالای پاکستان قرار داد.

    مدیر عامل بورس ایران افزود: تفاهم نامه بورس های کالای ایران و پاکستان می تواند ابزارهای گوناگون اقتصادی را در اختیار فعالان اقتصادی دو کشور قرار دهد.

    حامد سلطانی نژاد افزود: کالاهای پتروشیمی و نفتی ایران در پاکستان بازار خوبی دارد و ما می توانیم با ایجاد تابلوهای مشترک دسترسی فعالان اقتصادی به این کالاها را تسهیل کنیم و این امر در واقع یک بازار صادراتی خوب  برای ایران محسوب می شود.

    در پایان این مراسم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: بورس کالای ایران که برای عضویت در فدراسیون بورس های جهانی درخواست داده بود، به تازگی با دریافت نامه ای از سوی این نهاد، عضو WFE شد و امیدوارم این اتفاق خوشایند به زودی برای سایر بورس های کشور نیز رخ دهد.

    یادآور می شود این تفاهمنامه در راستای تسهیل تجارت میان دو کشور منعقد شده و تبادل تجربیات و دانش در حوزه بازارهای کالایی به خصوص انعقاد قراردادهای مشتقه و انجام معاملات کالاها به صورت فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها میان دو بورس از بندهای این قرارداد است.

    برچسب ها