عصر خودرو

کاهش ۵۰ درصدی تقاضای پلیمرها در هفته گذشته نشان‌داد;

بازار پتروشیمی در مسیر واقع‌ گرایی

عصر بازار- کاهش محسوس تقاضا در هفته گذشته نشان داد که واسطه گری و سفته بازی جذابیت پیشین خود را در معاملات پلیمرها از دست داده و این بازار به سرعت به سمت شفافیت و واقع گرایی در حرکت است.

بازار پتروشیمی در مسیر واقع‌ گرایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته گذشته حجم عرضه مواد اولیه پلیمری در بورس کالا با 8.4 درصد افت به بیش از 61 هزار و 500 تن رسید که کمترین حجم از ابتدای خردادماه تاکنون به شمار می آید.

    وجود سفارش تولید در بسیاری از شرکت های پتروشیمی، حضور در اواسط ماه رمضان و افت منطقی حجم تولید ، کاهش قیمت های پایه و تضعیف جذابیت عرضه ها و بروز برخی مشکلات فنی در روند تولید برخی گریدهای خاص را می توان از دلایل افت عرضه ها به شمار آورد.

    این موارد باعث شد تا حجم تقاضا تا بیش از 53 درصد کاهش یافته و در نهایت حجم معامله پلیمرها نیز با 11.6 درصد کاهش به 43 هزار و 700 تن تقلیل یابد. عقب نشینی محسوس تقاضا را باید سیگنال مهمی در بازار به شمار آورد زیرا از یک سو نشان دهنده عقب نشینی جدی تقاضای واسطه گری و سفته بازی به شمار آمده و از سوی دیگر به دلیل محدودکردن بسیاری از کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده ، تقاضای واقعی صنایع پایین دستی از سمت مصرف کننده نهایی خودنمایی کرده است.

    شنیده ها حکایت از آن دارد که برای بسیاری از گریدها در بورس کالا در هفته گذشته ، محدودیت های بسیاری برای خرید از سوی کدهای معاف از مالیات اعمال شده است که همین ویژگی مهم به عقب نشینی جدی حجم تقاضا منجر شده که به صراحت از واقعی شدن بازار و پاسخگویی این استراتژی حکایت دارد.

    در هر حال با توجه به واقعیت های کدهای معاف از مالیات و حجم خرید بالا و شائبه ظرفیت های غیرواقعی تولیدات آن ، محدودشدن این قبیل کدها می تواند به شفافیت بیشتر این بازار کمک کرده و همچنین فضا را برای فعالیت واحدهای برجسته و شفاف مساعد می سازد.

    در خصوص معاملات محصولات شیمیایی نیز همین شرایط حکمفرماست یعنی شاهد کاهش 5.7 درصدی عرضه ، عقب نشینی 10.4 درصدی تقاضا و تضعیف 11.7 درصدی حجم معاملات هستیم.

    برچسب ها