عصر خودرو

معاون وزیر نیرو تشریح کرد;

جزئیات قرارداد با شرکت بلژیکی-ترکیه‌ای برای ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه

عصر بازار- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از نهایی شدن جداول قرارداد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه‌ها توسط شرکت ترکیه ای-بلژیکی در ایران طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: این نیروگاه‌ها در استان‌های مختلف مثل آذربایجان شرقی ، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ساوه نصب خواهد شد.

جزئیات قرارداد با شرکت بلژیکی-ترکیه‌ای برای ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هوشنگ فلاحتیان در خصوص جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه توسط ترکیه در ایران و تناقضهای به وجود آمده در مورد حجم این قرارداد گفت: احداث 5 هزار مگاوات به ارزش 3 میلیارد دلار توسط شرکت ترکیه ای - بلژیکی صحیح است و سایر مطالب اعلام شده در خصوص این قرارداد صحت ندارد.

    وی افزود: این سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر است که ما در داخل تکنولوژی ساخت توربین‌ این نیروگاه‌ها را که دارای راندمان 58 درصد به بالا است را نداریم، بنابراین 100 درصد این سرمایه ‌گذاری توسط سرمایه‌گذار خارجی تأمین می‌شود و قیمت فروش برق هم کمتر از تولید کنندگان داخلی است.

    معاون وزیر نیرو ادامه داد: مجموع این نیروگاه‌ها 5 هزار مگاوات و در استانهای مختلف مثل آذربایجان شرقی ، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ساوه نصب خواهد شد.

    فلاحتیان اضافه کرد: جداول نهایی قرارداد ساخت این نیروگاه‌ها طی 10 تا 15 روز آینده نهایی و مبادله می شود.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: سرمایه‌گذار در مراحل تأمین مالی از کشور اروپایی است که بتواند از لحاظ فاینانس مراحل مالی و بیمه سرمایه‌گذاری را تامین کند. معمولاً این مراحل 9 ماه به طول می‌انجامد و طبیعی است که بعد از طی این مراحل سفارش کالا به سازنده داده می‌شود و بعد از آن مراحل ساخت آغاز می‌شود.

    وی ادامه داد: سرمایه‌گذار ترکیه‌ای متعهد شده است تا حدود یک سال دیگر کارگاه‌ها را عملیاتی و آغاز کند.

    فلاحتیان در پاسخ به این سوال که ترکیه چندان در ساخت نیروگاه در دنیا مطرح نیست بنابراین دلیل انتخاب این کشور برای ساخت نیروگاه‌ها چیست؟ گفت: این شرکت سرمایه‌گذار بلژیکی - ترکیه‌ای است (اینترنشنال یونیت) و آن فردی که مالک این شرکت است مقیم بلژیک است که در عرصه‌های مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و سوابق آن هم که در دسترس است در برخی از پروژه‌های قبلی در ایران مثل تامین مالی نیروگاه‌ رودشور (در جاده ساوه) را بر عهده داشته است.

    به گفته وی، یک پیشنهادی در حدود یک سال بیش از سوی این شرکت بلژیکی-ترکیه‌ای ارائه شد و یک سال مذاکرات طول کشید و مراحل قانونی آن طی شد.

    وی افزود: امیدواریم که در شرایط جدید بین‌المللی و به ویژه در پسابرجام این سرمایه‌گذار که متعهد به تامین این 3 میلیارد دلار است بتواند وام خود را از منابع بین‌المللی تامین کند و این نیروگاه‌ها را احداث کند.

    وی ادامه داد: از زمان آغاز به کار برای احداث نیروگاه‌ها حدود 2 سال به طول می‌انجامد تا قسمت فاز گاز آن به پایان برسد و یک سال هم زمان به اتمام رسیدن بخش بخار نیروگاه‌ها خواهد بود.

    فلاحتیان در پاسخ به این سوال که می‌توان امیدوار بود قرارداد ساخت نیروگاه در ایران توسط شرکت بلژیکی-ترکیه‌ای یک طرفه نباشد اظهارداشت: یک سال مذاکرات این قرارداد با این شرکت خارجی به طول انجامید و تلاش ما این بوده است که با یک تیم کارشناسی قوی منافع ملی ایران به خوبی دیده شود.

    *قیمت خرید برق از این شرکت بلژیکی-ترکیه‌ای کمتر از تولیدکنندگان داخلی است

    وی ادامه داد: در این قرارداد ریسک بالایی متوجه ایران نیست چرا که اولاً کل منابع مالی توسط منبع خارجی تأمین می‌شود، دوم اینکه راندمان نیروگاه‌ها باید بالای 58 درصد باشد و سوم اینکه قیمت خرید برق از این شرکت بلژیکی-ترکیه‌ای کمتر از تولیدکنندگان داخلی است.

    به گفته وی، برای این قرارداد بیش از هزار نفر ساعت کار کارشناسی صورت گرفته است.

    برچسب ها