عصر خودرو

سازمان ایمیدرو اعلام کرد:

تحقق نزدیک به ۴۵درصد ظرفیت پیش بینی شده فولاد درافق چشم انداز

عصر بازار- سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد خام کشور ۵۵ میلیون تن پیش بینی شده که تا پایان سال گذشته با دستیابی به رقم ۲۳.۴ میلیون تن نزدیک به ۴۵ درصد برنامه تحقق یافته است .

تحقق نزدیک به ۴۵درصد ظرفیت پیش بینی شده فولاد درافق چشم انداز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، براساس طرح جامع فولاد، «ظرفیت» تولید فولاد خام کشور در پایان سال گذشته به رقم 23.4 میلیون تن و در بخش محصولات فولادی به 34.1 میلیون تن رسید.
    گزارش جدید از وضعیت طرح جامع فولاد نشان می دهد، ایجاد توازن در زنجیره فولاد،‌ یکی از نکات اساسی اجرای این طرح محسوب می شود.
    برپایه مطالعات انجام شده در سند چشم انداز 1404 انتظار می رود میزان مصرف داخلی فولاد به حدود 34 میلیون تن برسد و بقیه راهی بازارهای صادراتی خواهد شد .
    ایران که پیش از این چهاردهمین فولاد ساز جهان معرفی شده بود، در بررسی های انجمن جهانی فولاد به تازگی با یک پله رشد به رتبه سیزدهم جهان رسید.
    سال گذشته برای نخستین بار کشورمان با دستیابی به صادرات 4.1 میلیون تنی فولاد خام رکورد بی سابقه ای را در این زمینه ثبت کرد .
    برپایه گزارش ایمیدرو سال 1394 معادل 13.3 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره در کشور افتتاح شد که مربوط به زرند ایرانیان، سیرجان ایرانیان،گل گهر، گوهرزمین، رودمتال،کاسپین و آینده سازان البرز بود .
    همچنین به میزان یک میلیون تن گندله به ظرفیت کشور در مناطق چادرملو و اردکان یزد اضافه شده که این امر نشان از ضرورت راه اندازی کارخانه های جدید گندله سازی است.
    براساس سند چشم انداز 1404 وزارت صنعت، معدن وتجارت ظرفیت گندله سازی کشور ( به عنوان یک بخش از زنجیره تولید فولاد ) در سال 96 باید به رقم 48 میلیون تن برسد ، سال 99 نیز دستیابی به 82 میلیون تن هدف گذاری شده و در 1404 رقم 85 میلیون تن مورد انتظار است .
    ایمیدرو یادآورشد: امسال طبق برنامه ریزی صورت گرفته طرح پنج میلیون تنی گندله در سنگان (خراسان رضوی ) به بهره برداری خواهد رسید که بخشی از کمبود در این بخش را جبران می کند.
    مهمترین چالش های اجرای این طرح جامع فولاد کمبود منابع مالی است و علاوه بر این، تداوم و رشد صدور مجوز احداث واحدهای زنجیره فولاد در استانها یکی از چالش های پیش رو است.
    آمارهای منتشر شده نشان می دهد در سال گذشته رشد 23 درصدی در زمینه صدور مجوز احداث واحدهای فولادی تحقق پیدا کرد .
    اکنون برای ظرفیت 179 میلیون تن تولید مجوز تاسیس کارخانه های فولادی صادر شده و این مجوزها در بخش گندله سازی 147 میلیون تن و در بخش تولید کنسانتره 131 میلیون تن ثبت شده است.
    برپایه این گزارش، مجوزهای صادر شده پیامد برهم خوردن توازن در زنجیره ارزش فولاد شده و کشورمان فاقد ذخایر معدنی کافی به منظور تامین خوراک این حجم از واحدهای کنسانتره است.
    مطابق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن وتجارت ظرفیت کنسانتره سنگ آهن در سال 96 به میزان 50 میلیون تن و 1399 بالغ بر 71 میلیون تن و 1404 تحقق 72 میلیون تن مورد انتظار است .
    رشد واحدهای جدید در تامین خوراک واحد های فولاد سازی ضرورت واردات را در این بخش اجتناب ناپذیر می سازد .

    برچسب ها