عصر خودرو

ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی به یک هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال رسید

عصر بازار- بررسی معاملات فرابورس ایران نشان می دهد ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در هفته پانزدهم امسال به یک هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال رسید.

ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی به یک هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رشد ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در حالی رخ می دهد که ششمین مرحله عرضه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 10 هزار میلیارد ریال دوشنبه هفته آتی (چهاردهم تیرماه) برای نخستین بار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران صورت می گیرد.

    در هفته معاملاتی منتهی به نهم تیرماه، معاملات بازار فرابورس ایران با توجه به تعطیلی روز میانی هفته با افت 41 و 53 درصدی حجم و ارزش روبرو شد و در مجموع، یک میلیارد و 426 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 هزار و 728 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
    بر این اساس، در بازار اول 185 میلیون اوراق بهادار به ارزش 284 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این ارقام از رشد 58 و 63 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته پیش حکایت دارد.
    همین‌طور در بازار دوم حجم و ارزش معاملات به ترتیب 41 و 68 درصد افت کرد به طوری که 369 میلیون اوراق بهادار به ارزش 844 میلیارد ریال معامله شد.
    در بازار پایه نیز حجم و ارزش معاملات، رشد 36 و 53 درصدی را در مقایسه با هفته پیش از آن تجربه کرد و خرید و فروش 857 میلیون اوراق بهادار به ارزش 473 میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.
    در هفته معاملاتی گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی، انواع صکوک، ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شد و حجم این مبادلات، 44 درصد کاهش نشان داد و ارزش آن نیز با 39 درصد افت معادل 2 هزار و 126 میلیارد ریال شد.
    در این مدت، ارزش معاملات در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی به بیش از یک هزار و 431 میلیارد ریال رسید، این در حالی است که این عدد در هفته پیش از آن معادل 775 میلیارد ریال بود.
    آیفکس در روز چهارشنبه با ثبت عدد 775.9، افت 1.5 واحدی نسبت به مدت مشابه هفته پیش داشت و ارزش بازار نیز با افت 10 هزار و 551 میلیارد ریالی، رقم 927 هزار و 476 میلیارد ریال را نشان داد.
    بالاترین حجم مبادلات روزانه در چهار روز معاملاتی این هفته، در سه‌شنبه با داد و ستد 408 میلیون اوراق بهادار ثبت شد و بیشترین ارزش معاملات به میزان یک هزار و 450 میلیارد ریال در ‌شنبه رقم خورد.
    همچنین در مدت یاد شده، 46 درصد ارزش بازار در اختیار بازار دوم و 12 درصد متعلق به بازار اول بود.
    گروه فلزات اساسی با سهم 22 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام در جایگاه اول ایستاد.
    همچنین، گروه بانک‌ها با معاملاتی به ارزش 196 میلیارد ریال در رده دوم و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 121 میلیارد ریال معامله و سهم 10 درصدی در رده سوم جای گرفت.
     اکنون چهار بخش بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند.
    در بورس افراد حقیقی و حقوقی از سوی کارگزاران خود به دادوستد می پردازند و در آن خریدار و فروشنده می تواند یک فرد یا یک شرکت باشد.

    برچسب ها