عصر خودرو

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران:

خصوصی سازی در دوران پساتحریم اجرایی شود

عصر بازار: نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر لزوم اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی برای تقویت اقتصاد کشور در دوران پس از تحریم تاکید کرد و گفت: در نخستین گام برای برنامه ریزی اقتصاد پساتحریم، باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

خصوصی سازی در دوران پساتحریم اجرایی شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، غلامحسین شافعی با بیان اینکه اقتصاد ایران، جزو اقتصادهای نوظهوری است که می تواند در آینده جذابیت قابل توجهی برای جهان داشته باشد، اظهار داشت: از این رو بسیاری کشورهای دنیا خواستار روابط دوجانبه و سه جانبه با ایران هستند.

    رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فرصت های پیش روی ایران در دوران پساتحریم، تصریح کرد: کشورهای مختلف جهان به ویژه اروپایی ها به درستی فکر می کنند که راه ورود فعالیت شان در کشورهای آسیای مرکزی مرکزی، افغانستان، عراق، حوزه قفقاز به شرط همکاری سه جانبه با ایران سهل تر است.

    وی با اشاره به لزوم اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی برای تقویت اقتصاد کشور، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی اشاره کرده اند باید اقتصاد را مردمی کنیم، اما متاسفانه شاهد حرکت های سازنده ای در این زمینه نیستیم.

    وی با تاکید براینکه در نخستین گام برای برنامه ریزی اقتصاد پساتحریم باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم، یادآور شد: در این مورد اول باید به توانمند سازی بخش خصوصی همت گماریم و بعد از توانمندسازی اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ یعنی آنچه مورد انتظار است و تا به حال انجام نشده است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان سپس گفت: درست است که دولت یازدهم با اعتقاد این قضیه را مطرح می کند، اما در رده های مختلف دولت گوش شنوا در این ارتباط وجود ندارد و در اجرای منویات دولت، در خود ساختار دولت دچار مشکل هستیم.

    شافعی تاکید کرد: نگاه دولت مخصوصا شخص رئیس جمهور به اتاق بازرگانی بسیار مطلوب است اما در عمل مشکلات بنگاه های اقتصادی با سازمان های دولتی و با سیستم های پولی و مالی کشور مثل گذشته برجاست و دچار مصائب و مسائل فراوانی هستند.

    به اعتقاد شافعی ما هیچ چاره و راهی نداریم جز اینکه یک ائتلاف بزرگ بین بخش خصوصی و دولت برای مسائل اقتصادی ایجاد شود و دو طرف به صورت هماهنگ برنامه اقتصادی کشور را جلو ببرند و اگر غیر از این باشد، شاید نتیجه مورد انتظار را دریافت نکنیم.

    وی در مورد نرخ سود سپرده های بانکی نیز گفت: یکی از اشکالات بزرگی که به سیستم بانکی ایران وارد بوده این است که رقابت در بالابردن نرخ سود بانکی سپرده ها، بالاترین ضربه را به تولید و اقتصاد ما می زند، چرا که هم هزینه سرمایه گذاری را در توسعه تولید بالا می برد و هم ما را از رقابت پذیری با رقبایمان بازمی دارد.

    برچسب ها