عصر خودرو

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تاکید کرد;

لزوم تک‌رقمی شدن سود بانکی

عصر بازار- سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: رکود در اقتصاد ایران با کاهش چنددرصدی نرخ سود علاج نمی‌شود و این کاهش زمانی راهگشاست که نرخ سود تک‌رقمی شده باشد.

لزوم تک‌رقمی شدن سود بانکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حسین صمصامی  درباره مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را، حداکثر معادل 18 درصد و همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری را معادل 15 درصد تعیین کرده است اظهار کرد، بالاترین نرخ‌های سود در قاچاق و واردات است و از معضلات اصلی اقتصاد کشور نرخ سود بالاست. بانک مرکزی باید تلاش کند نرخ سود بانکی را به زیر 10درصد برساند.

    استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی  در مورد کاهش نرخ سود عقود مشارکتی تأکید کرد، کاهش دستوری نرخ سود عقود مشارکتی نشان می‌دهد سیستم بانکی ربوی است چراکه مشارکت باید به‌مفهوم واقعی انجام شود و سود بر اساس عملکرد واقعی اقتصاد مشخص شود و در نهایت سود بین بانک و وام گیرنده تقسیم شود. نرخ محقق شده ممکن است رقمهای مختلفی باشد و چون مشارکت واقعی نیست همین که اعلام می‌شود نرخ سود 18 درصد باشد، یعنی اقتصاد ربوی است.

    وی افزود، در فضایی که ربا عمل می‌کند هرچقدر ربوی بودن کاهش یابد اثرات آن بیشتر در اقتصاد مشخص می‌شود. در شرایط فعلی یکی از مواردی  که اقتصاد را قفل کرده، نرخ سود بالاست که نمونه آن مؤسسات مالی و اعتباری بود که سودهای 30درصدی پرداخت می‌کردند و حتی بعضی بانکها در این مؤسسات سرمایه گذاری می‌کردند.

    سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در تحلیل شرایط فعلی اقتصاد گفت: نرخهای سود بالا باعث شد که  منابع از بخش واقعی اقتصاد خارج شود. مشکل تولید با کاهش چنددرصدی نرخ سود برطرف نمی‌شود. نرخ سود تسهیلات 18 در صد نمی‌تواند راهگشا باشد. اگر بانک مرکزی روی بازار ارز و سایر بازارهای پولی نظارت درستی داشته باشد باید نرخ سود بانکی را زیر 10 درصد بیاورد و آن را تک‌رقمی نماید.

    این اقتصاددان درباره نرخ واقعی بازدهی صنایع در شرایط رکود فعلی کشور گفت: نرخ متوسط بازدهی درحالی 20درصد اعلام می‌شود که به نظر نمی‌رسد این رقم واقعی باشد. در چند تحقیق دانشگاهی که سال 90 انجام دادیم نرخ بازدهی متوسط در صنعت و کشاورزی رقمی در حدود 14درصد بود که مشخصاً این رقم در شرایط رکودی امروز بسیار کمتر از این ارقام است. در واقع اگر بازدهی تولید 20درصد بود نباید شرایط رکود بر اقتصاد حاکم باشد.

    برچسب ها