عصر خودرو

رویترز:

صادرات نفت ایران در جولای کاهش می‌یابد

عصر بازار- به گفته یک منبع اگاه از برنامه بارگیری نفت ایران، صادرات نفت این کشور در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن کاهش خواهد داشت، اما همچنان حدود ۷۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل خواهد بود.

صادرات نفت ایران در جولای کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران در حال رقابت با عربستان و عراق برای بازپس گیری سهم از دست رفته خود از بازار نفت است.

    این منبع آگاه گفت، صادرات نفت ایران در ماه جولای حدود 2.14 میلیون بشکه در روز خواهد بود که کمتر از صادرات حدود 2.31 میلیون بشکه در ماه ژوئن است. صادرات نفت ایران در ماه ژوئن به بالاترین رقم از ژانویه 2012 رسید. این کاهش عمدتا ناشی از افت صادرات میعانات به کره جنوبی است. کره جنوبی خرید میعانات خود را کاهش داده است.

    صادرات نفت ایران از ماه دسامبر، یعنی آخرین ماه تحریم های نفتی غرب تاکنون تقریبا دو برابر شده، اما تهران در ماه های اخیر با رقابت سرسختانه تری از سوی عربستان و عراق در بازار مواجه شده است.

    مت اسمیت، مدیر بخش تحقیقات کالایی موسسه کلیپر دیتا در این باره گفت، امسال «ما به خصوص با بازگشت نفت ایران به بازار شاهد رقابت این 3 کشور در بازار هستیم.»
    «صادرات این 3 کشور از ماه می تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به طور متوسط بیش از 2.3 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.»

    ایران توانسته سریعتر از آنچه که تحلیلگران پیش بینی می کردند، سهم خود از بازار را باز پس بگیرد و صادرات نفت این کشور در ماه جولای برای چهارمین ماه متوالی بیش از 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

    منبع مذکور اضافه کرد، صادرات نفت ایران به اروپا از حدود 580 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن به حدود 430 هزار بشکه در ماه جولای کاهش خواهد داشت.

    بارگیری نفت ایران به مقصد آسیا در ماه جولای تقریبا مشابه همان 1.63 میلیون بشکه بارگیری شده در ماه ژوئن است. بیشترین میزان صادرات ایران به آسیا در سال جاری 1.71 میلیون بشکه در روز بوده که در ماه آوریل ثبت شده است.

    بارگیری به مقصد چین در ماه جولای اندکی بیش از 654 هزار بشکه در روز خواهد بود که تقریبا 50 هزار بشکه در روز بیشتر از ماه ژوئن است. هند نیز حدود 480 هزار بشکه در روز نفت خریداری خواهد کرد که بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون است. بارگیری به مقصد کره جنوبی تقریبا نصف رقم ماه ژوئن خواهد بود و به 190 هزار بشکه خواهد رسید. ژاپن نیز قرار است حدود 235 هزار بشکه در روز از ایران نفت بخرد.

    به گفته این منبع، ایتالیا، یونان، اسپانیا و ترکیه نیز در ماه جولای از ایران نفت خواهند خرید. لهستان در این ماه خریدی از ایران نخواهد داشت.

    برچسب ها