عصر خودرو

رییس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد;

لزوم کاهش خام‌فروشی نفت به ۲۰ درصد

عصر بازار- رییس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است ۸۰ درصد نفت خام باید برای استفاده و صادرات به فرآورده تبدیل شود و اعتقاد دارد از این طریق تحریم‌پذیری ایران کاهش پیدا می‌کند.

لزوم کاهش خام‌فروشی نفت به ۲۰ درصد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد چگینی  با اشاره به تاکید بر عدم خام‌فروشی در بندهای 6 و 8 سیاست‌های کلی انرژی گفت: برای استفاده از منابع نفتی و گازی کشور در کنار خام فروشی دو راه دیگر نقل و انتقال انرژی که همان سوآپ است و همچنین تبدیل این دو منبع به فرآورده مطرح می‌شود.

    وی درباره‌ی بازار جهانی خرید و فروش فرآورده با اشاره به این‌که بازار فرآورده در جهان چیزی حدود 90 میلیون بشکه نفت در روز است، اظهار کرد: ایران تنها 1.8 میلیون بشکه از نفت خام خود را در داخل فرآوری می‌کند که البته حدود 40 درصد آن نیز تبدیل به نفت کوره و سایر فرآورده‌های ارزان‌قیمت می‌شود که ارزش آن پایین‌تر از ارزش نفت خام است.

    رییس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم استفاده از پالایشگاه‌های مدل در کشور عنوان کرد: منظور از عدم خام‌فروشی تبدیل حداقل 80 درصد از نفت خام تولیدی در کشور به فرآورده‌ها از طریق سیستمی با بازدهی بالا است.

    به گفته چگینی به این ترتیب از هر چهار میلیون بشکه نفت خام تولیدی در روز در ایران باید 3.2 بشکه آن تبدیل به فرآورده پالایشگاهی شود که به این منظور لازم است ظرفیت پالایشگاهی کشور افزایش یابد.

    وی با تاکید بر این‌که طبق برنامه ششم توسعه لازم است ظرفیت پالایشگاهی کشور به میزان یک میلیون و 400هزار بشکه افزایش یابد، عنوان کرد: بازار فرآورده در خارج از کشور نیز متقاضی دارد، چرا که اگر ما این فرآوری را با قیمت و کیفیت رقابتی انجام دهیم کشورهای دیگر آن را به فرآوری در داخل کشور خودشان ترجیح خواهند داد.

    رییس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که روند افزایش ظرفیت پالایشگاهی در کشورهای اروپایی روبه‌ نزول است، ادامه داد: این نشان می‌دهد که اگر پالایشگاه‌های آسیایی بتوانند فرآورده‌هایی با قیمت تمام شده پایین‌تر به دست بیاورند، در بازار اروپا نیز خریدار خواهد داشت.

    چگینی با تاکید بز لزوم تمرکز در بازار کشورهای همسایه در مورد صادرات فرآورده‌های پالایشگاهی گفت: ما باید به بازارهای چندین میلیون نفری کشورهای همسایه مثل پاکستان، ترکیه و عراق نیز توجه کنیم.

    وی درباره‌ی تاثیر کاهش صادرات نفت خام بر قدرت سیاسی ایران نیز تصریح کرد: این بحث‌های انحرافی که در این زمینه مطرح می‌شود، چرا که صادرات فرآورده قدرت سیاسی بیشتری نسبت به صادرات نفت خام به ایران می‌دهد و از سوی دیگر ماهیت فرآورده تحریم‌بردار نیست.

    رییس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام به لزوم گسترش فناوری‌های پالایشگاهی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در این زمینه باید فناوری‌های دانش‌بنیان تقویت شود و ما این کار را می‌توانیم با کمک کشورهای مثل هند که در این زمینه فعال هستند انجام دهیم.

    برچسب ها