عصر خودرو

با وجود اعلام از دست رفتن بازار عراق;

عراق کانال صادرات سیمان ایرانی به سوریه می‌شود

عصر بازار- گرچه بازار عراق در وضعیت ناامنی و کمبود نقدینگی نفتی به سر می‌برد، اما دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید این بازار از دست نخواهد رفت و حتی به کانالی برای تعذیه سیمان سوریه تبدیل خواهد شد.

عراق کانال صادرات سیمان ایرانی به سوریه می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، چندی پیش ولی‌ا... افخمی‌راد - رییس سازمان توسعه تجارت - به صادرگنندگان سیمان توصیه کرد که بازار دیگری به غیر از عراق پیدا کنند و گفت که در این کشور وضع مقررات ضددامپینگ، راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان، ناامنی و تاثیر آن بر توقف پروژه‌های عمرانی و همچنین کاهش درآمد دولت از فروش نفت عواملی بوده که صادرات سیمان ایران به این کشور همسایه را تحت تاثیر قرار داده است؛ بنابراین از صادرکنندگان می‌خواهیم به بازارهای جدیدی برای محصولات خود بیندیشند.

    اما اندکی از این توصیه نگذشته که عبدالرضا شیخان - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان- در این باره  گفت: رکود در بازار عراق مقطعی است و این بازار برای ایران حفظ می‌شود.

    او معتقد است که هیچ سیمانی از لحاظ کیفیت و رقابت‌پذیری به گرد پای سیمان ایرانی نمی‌رسد و گرچه کیفیت سیمان ایرانی قابل قبول است اما از لحاظ قیمتی دچار نابسامانی ارائه قیمت در مرز بود.

    شیخان درباره موضوع دامپینگ در حوزه صادرات عراق عنوان کرد که موضوع دامپینگ به آن گستردگی که در رسانه‌ها مطرح شد، نبود و در اصل سیمان از مرز ایران تعیین قیمت و همانجا تحویل تجار عراقی می‌شد. این‌که خریدار عراقی سیمان خریداری شده را با قیمت بالاتر به فروش می‌رساند، نمی‌تواند به معنای دامپینگ باشد.

    به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، علی‌رغم بحران مقطعی که در بازار عراق وجود دارد، این بازار حفظ خواهد شد. با مذاکراتی که با طرف عراقی انجام شده قرار بر این شد تا قیمت‌گذاری‌ها به شکل رسمی به صورت مزایده سر مرز تعیین شود و به دولت عراق اعلام شود تا مشکل تفاوت قیمت فروش مرز و بازار داخلی به وجود نیاید.

    وی اظهار کرد که براساس مطالعاتی که از کشورهای منطقه به عمل آمده است با توجه به تغییراتی که در شرایط سیاسی رخ خواهد داد، سوریه به زودی نیاز به تامین سیمان خواهد داشت و هیچ بازاری به اندازه عراق برای تغذیه این کشور مناسب نیست.

    طبق گفته شیخان، با توجه به صحبت‌هایی که به دولت عراق صورت گرفت پیشنهاد شد تا عراق از طریق تولید خود سوریه را تغذیه کند و نیاز داخلی خود را از طریق سیمان ایران تامین کند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان حیطه بازاریابی سیمان را گسترده توصیف کرد و گفت که هم‌اکنون صادراتی به کشورهای آفریقایی، آسیایی و آسیای میانه داریم و در مواردی در کشورهای همسایه می‌توان با توسعه زیرساخت‌های صادراتی صادرات سیمان به افغانستان را دو میلیون تن دیگر افزایش داد.

    شیخان در زمینه زیرساخت‌های صادراتی نیز اعتقاد دارد که ایجاد فضای مناسب صادرات نیاز به استفاده از ابزارهای صحیح صادراتی دارد؛ به عنوان مثال می‌توان از طریق بورس صادراتی سیمان را وارد حوزه صادرات کرد یا به صورت کنسرسیوم عمل کرد و بازیگران اصلی صادرکننده و واردکننده را در آن به کار گرفت.

    برچسب ها