عصر خودرو

رییس سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد:

بورس کالای ایران به فدراسیون بین المللی بورس پیوست

عصر بازار- رییس سازمان بورس اوراق بهادار در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان اعلام کرد: بورس کالای ایران به صورت رسمی به عضویت WFE (فدراسیون بین المللی بورس اوراق بهادار)درآمده است.

بورس کالای ایران به فدراسیون بین المللی بورس پیوست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر بازار، در مراسم امضا تفاهم نامه میان بورس کالا ایران و بورس کالا پاکستان محمد فطانت رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره جمعیت 500 میلیون نفری در منطقه، گفت: این موقعیت پتانسیل برای تبادل فیزیکی کالا و اوراق را فراهم می کند. این در حالی است که رابطه دو کشور ایران و پاکستان بسیار با اهمیت است. همچنین در بورس کالا ایران محصولات معدنی, صنعتی, کشاورزی و نفتی به صورت فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا معامله می شوند و ایران تجارب مناسبی را در این زمینه دارد. علاوه بر این در بورس کالای ایران اوراق مشتقه به عنوان ابزاری کارآمد در سالهای گذشته ایجاد شده و درحال توسعه است.
    وی افزود: امکان جدید بورس کالا ایران تامین مالی از طریق اوراق بهادار است که برای مثال در روزهای گذشته تامین مالی یکی از پتروشیمی های بخش خصوصی به اعتبار کالای آن پتروشیمی انجام شده است و مورد استقبال قرار گرفته است.درواقع این تجارب در کشور ما انجام شده و ظرفیت آن وجود دارد. همچنین در کشور پاکستان نیز به دلیل قدمتی که در معاملات اوراق دارد،  ظرفیت های لازم وجود دارد و این موارد می تواند به تبادل افکار و دانش میان دو کشور ختم شود .
    رییس سازمان بورس یکی از پیچیده ترین فعالیت های نظام اقتصادی دنیا را ارتباط میان بازارهای مالی دانست و بیان کرد: امروز بورس کالا پیش قدم برای ارتباط با بازارهای مالی کشورهای مختلف شده است و این امر نقش بسیار بااهمیتی در توسعه بازارهای مالی دارد. همچنین با توجه به کالاهایی که در ایران تولید می شود و مد نظر کشورهای منطقه است، در اولین گام تابلوهایی در کشور پاکستان نصب می شود تا مبادلات محصولات به صورت کاملا شفاف انجام بگیرد.علاوه بر این انبارهای استانداردی تعریف می شود تا گواهی کالایی نیز بتواند با کشور پاکستان مورد معامله و مبادله قرار بگیرد.  در این ارتباط جزییات  موارد ذکر شده در تفاهم نامه آمده است.
    فطانت  به تمام تجار و سرمایه گذارانی که علاقه دارند در بازار ایران فعالیت کنند اعلام کرد: که سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از آنها پشتیبانی و حمایت می کند و آنها در بازار ایران حضور پیدا کنند.
    رییس سازمان بورس همچنین اعلام کرد امکانی فراهم شده که بورس های ایران در WFE (فدراسیون بین المللی بورس  و اوراق بهادار) تقاضای عضویت دهند. در این رابطه شب گذشته در نامه ای به بورس کالای ایران اعلام شد که عضویت این بورس پذیرفته شده و اکنون بورس کالای ایران به صورت رسمی عضو WFE است و در اجلاس بعدی آن حضور پیدا می کند. همچنین امیدواریم عضویت بورس های دیگر ایران نیز در WFE انجام گیرد .

    برچسب ها