عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیشنهادی برای پرداخت سود سالانه ۵۰ هزارمیلیارد تومانی سهامداران

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه درباره رویه پرداخت سود سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران پیشنهاد جالبی داد و ۴ مزیت این رویه از جمله جبران کمبود نقدینگی بازار سهام را اعلام کرد.

پیشنهادی برای پرداخت سود سالانه ۵۰ هزارمیلیارد تومانی سهامداران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، درحالی شرکت های بورسی و فرابورسی هر سال در مجامع بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان سود سهام تصویب می کنند که مسعود گنابادی با طرح این سئوال که چرا شرکت های بورسی ایران سود نقدی سهامداران را به حساب سرمایه گذاران نزد کارگزاری هایشان واریز نمی کنند؟ 4 مزیت برای تغییر رویه پرداخت سودسالانه از طریق شرکت های کارگزاری اعلام کرد.

    به گفته او در بازارهای آمریکا و کانادا، مسئولیت احقاق حقوق و جمع آوری سود سهامداران با کارگزار آنان است و سرمایه گذار هرگز دغدغه جمع آوری سود از بازار را ندارد. این عمل بخشی از کارامدی عملیاتی انان محسوب می شود و حاصل 200 سال تجربه بازار است.

    به اعتقاد گنابادی سالیانه مبالغ متنابهی از وجوه حاصل از سرمایه گذاری در قالب سود نقدی از بازار سرمایه خارج شده و به بازار پولی و شبکه بانکی کشور منتقل می شود اما در این میان بازار سهام همیشه از کمبود نقدینگی و جمع آوری سرمایه های کوچک رنج برده است.

    بنابراین اگر سود نقدی سهامداران به حساب سرمایه گذاران نزد کارگزاری هایشان واریز شود:

    1- سرمایه گذاران کوچک و بزرگ هرگونه سود و حقوق مترتبه خود را قطعا و به موقع دریافت نموده و نیازمند داشتن حسابهای متعدد بانکی نیستند

    2-واریز سود نقدی به حساب سرمایه گذاران نزد کارگزاران آنها، حجم بزرگی از نقدینگی را از شرکتها به "بازار سرمایه" منتقل می کند و نه تنها نقدینگی بازار را افزایش داده بلکه بالقوه به سرمایه گذاری مجدد در بازار منجر می شود.

    3- مراجعه و تماس های مکرر در خصوص مطالبات سهامداران از شرکت ها به شدت کاهش می یابد.

    4- کارمزد ها و هزینه های سرمایه گذاری منصفانه تر خواهد بود و جمع آوری سود نقدی از دوش سرمایه گذاران پرتعداد کشور برداشته شده و به عهده کارگزاری های انان با نظارت شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می شود.

    برچسب ها