عصر خودرو

ایران بزرگترین مرکز ذخیره‌ نفت خلیج فارس را در جزیره قشم می‌سازد

عصر بازار- ایران قصد دارد با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیون دلاری بزرگترین مرکز ذخیره سازی نفت منطقه خلیج فارس را در جزیره قشم احداث کند.

ایران بزرگترین مرکز ذخیره‌ نفت خلیج فارس را در جزیره قشم می‌سازد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران در حال پیشبرد طرح های خود برای توسعه جزیره قشم جهت  میزبانی از تاسیسات جدیدی شامل یک مرکز ذخیره سازی نفت است که بزرگترین مرکز ذخیره سازی نفت در منطقه خلیج فارس خواهد بود.

    دراین راستا، شرکت های ایرانی و چینی قرار است در ساخت یک پایانه نفتی با ظرفیت ذخیره سازی 30 میلیون بشکه نفت در جزیره قشم همکاری کنند.
    این پروژه 550 میلیون دلاری جزیره قشم را به یک مرکز ذخیره نفت سبک، سنگین و میعانات تولیدی از میادین نفتی کارون غربی تبدیل خواهد کرد.
    گزارش شده که مرحله نخست این پروژه منجر به احداث مراکز ذخیره سازی نفت به ظرفیت 10 میلیون بشکه و یک پایانه دریایی مناسب برای پهلوگیری تانکرهای 140 متری خواهد شد.
    بانک های چینی، روسی و ژاپنی برای سرمایه گذاری در این پروژه ابراز تمایل کرده اند.
    اما کارشناسان معتقدند، تا زمانی که ایران نتواند تولید نفت خود را افزایش بدهد، تاثیر سرمایه گذاری جدید در قشم به چشم نخواهد آمد.
    ویلی اولسن، تحلیلگر نفتی در انستیتوی سلطنتی امور بین الملل لندن گفت: «پایانه نفتی جدید توازن قدرت را بر هم نخواهد زد. پایانه جزیره قشم از سال 2006 محل بحث بوده است...ایران هنوز با ظرفیت کامل تولید نمی کند و برای اینکه بتواند ظرفیت تولید خود را بالا ببرد به کمک شرکت های نفتی بین المللی نیاز خواهد داشت.»
    وی افزود: «همانگونه که در ماه های اخیر شاهد بوده ایم، هنوز قراردادهای جدید نفتی ایران مورد موافقت قرار نگرفته اند. هنوز هیچ قراردادی با شرکت های نفتی بر مبنای قالب جدید امضا نشده است.»
    بر اساس گزارش ها، شرکت تحویل سوخت ستاره قشم برنامه هایی برای افزایش سالانه500 تا 700 هزار بشکه ای ظرفیت ذخیره سازی نفت در جزیره قشم دارد.

    برچسب ها