عصر خودرو

استاد دانشگاه یوتاه مطرح کرد

تضعیف رژیم تحریم‌ ایران با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

عصر بازار- استاد دانشگاه یوتاه با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نوشت: این مسئله از این نظر که قیمت نفت را کاهش می دهد به ضرر ایران است اما از سوی دیگر با ایجاد ناسازگاری سیاسی در اتحادیه اروپا باعث می شود حفظ تحریم های اقتصادی علیه ایران دشوارتر شود.

تضعیف رژیم تحریم‌ ایران با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هانس اربار  استاد دانشگاه یوتاه معتقد است کلینتون در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد و باید از این فرصت برای در اختیار گرفتن رهبری جهان در مسیر کربن زدایی از اقتصاد جهان استفاده کند.

    وی بر این باور است مشغول شدن افکار عمومی به سمت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و نتایج انتخابات آمریکا نباید ذهنها را از درک وضعیت اضطراری محیط زیست و حرکت به سمت اقتصاد سبز باز دارد.

    دیگر نظرات این اقتصاددان و استاددانشگاه یوتاه را در ادامه می خوانید.

    • کلینتون پیروز می شود و باید در مسیر کربن زدایی از اقتصاد جهان حرکت کند
    * انتخابات آتی آمریکا و آثار اقتصادی آن را چطور ارزیابی می کنید؟
    اربار: من فکر نمی کنم ترامپ بتواند پیروز شود. هم ترامپ و هم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از نظر من منحرف شدن توجهات از این مسئله اساسی هستند که رهبران جهانی چگونه در حال پاسخ گفتن به وضعیت اضطراری محیط زیست و به ویژه تغییرات آب و هوایی است. من تعجب می کنم که چگونه مسائل محیط زیستی به کلی هیچ جایگاهی در اظهارات هوشمندانه مربوط به اتفاقات کنونی ندارند. سوال 64 هزار دلاری این است که آیا جانشین اوباما مسئله تغییرات آب و هوایی را جدی خواهد گرفت یا نه.
    من فکر می کنم ترامپ شکست خواهد خورد و خواهد سوخت و مجلس نمایندگان و سنا دموکراتیک خواهند بود.
    کلینتون باید از این فرصت برای در اختیار گرفتن رهبری جهان در مسیر کربن زدایی از اقتصاد جهان استفاده کند.

    • به آینده اقتصادی تحولات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا خوش بین نیستم
    * آثار اقتصادی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را چطور ارزیابی می کنید؟
    اربار: من امید چندانی ندارم. اگر اتحادیه اروپا از بحران خروج انگلیس از این اتحادیه به عنوان فرصتی برای تبدیل شدن به یک اتحاد دموکراتریک تر و از نظر سیاسی متحد تر استفاده کند، آنگاه این ممکن است موجب ایجاد یک گرایش متقابل در برابر نیروهای آشفته و گریز از مرکزی  شود که هم اکنون وجود دارند.


    * نتیجه این تحولات  بر اقتصاد جهانی چه خواهد بود؟
    اربار: اگر رشد اقتصادی و فعالیت های اقتصادی عادی از سر گرفته شود، این در کوتاه مدت مانند یک پیروزی خواهد بود، اما در ادامه مسیر خود با محدودیتهایی روبرو خواهد شد. اگر این بحران ها نیروی محرکه ای برای ایجاد اصلاحات عمیق و به تاخیر افتاده شود، در آن صورت یک نعمت الهی نا آشکارمحسوب خواهند شد.

    * کاهش قیمت نفت در طولانی مدت
    *دشوارتر شدن حفظ تحریم های اقتصادی علیه ایران ناشی از ناسازگاری سیاسی
    * آثار این تحولات بر اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟
    اربار: این مسأله از دو منظر به لحاظ منافع و مضرات برای اقتصاد ایران قابل بررسی است؛ از طرفی آشفتگی اقتصادی کوتاه مدت به معنای کاهش رشد اقتصادی جهانی و در نتیجه طولانی شدن دوره قیمت پایین نفت است. از سوی دیگر ناسازگاری سیاسی نیز به معنای این است که حفظ تحریم های اقتصادی علیه ایران دشوارتر خواهد شد.

    * ایران در تکنولوژیهای سبز سرمایه گذاری کند و از شر نفت خلاص شود
    *با کشورهای پیشرو در زمینه محیط زیست (آلمان و نروژ) همکاری کند و توسعه پایدار را در ایران و جاهای دیگر گسترش دهد
    * توصیه شما به ایران با این شرایط چیست؟
    اربار: به جای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران باید در تکنولوژی های سبز سرمایه گذاری کند و از شر نفت خلاص شود (قیمت بنزین را در داخل افزایش دهد) و آسیب های زیست محیطی را جبران کند، با کشورهای پیشرو در زمینه محیط زیست (آلمان و نروژ) همکاری کند و توسعه پایدار را در ایران و جاهای دیگر گسترش دهد.

    برچسب ها