عصر خودرو

وزیر نیرو خبر داد:

توسعه مبادلات برقی ایران-آذربایجان

عصر بازار- وزیر نیرو با اشاره به زیرساخت‌های توسعه مبادلات برق ایران و جمهوری آذربایجان تا ۶۰۰ مگاوات، گفت: با وجود کاهش ۱.۷ درجه‌ای متوسط دمای هوا در سال‌جاری، پیک مصرف ۱۷۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

توسعه مبادلات برقی ایران-آذربایجان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمید چیت چیان با اشاره به برنامه ایران به منظور توسعه مبادلات برقی با جمهوری آذربایجان، گفت: زیرساخت لازم برای مبادله برق با این کشور تکمیل شده و باید این کار در تابستان امسال عملیاتی شود.

    وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون خط انتقال و پست برق لازم برای تبادل برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شده است، تصریح کرد: با راه اندازی این تاسیسات جدید امکان افزایش تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان تا سقف 600 مگاوات فراهم می‌شود.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه تاسیسات جدید تبادل برق با جمهوری آذربایجان برای تابستان سال جاری آماده بهره برداری شده است، اظهار داشت: بر این اساس در شرایط فعلی محدودیت های عملیاتی برای توسعه تبادل برق بین دو کشور همسایه وجود ندارد.

     موضوع تبادل برق ایران و جمهوری آذربایجان مدت‌هاست که از سوی دو کشور در دست پیگیری است و خردادماه امسال نیز پارلمان آذربایجان چارچوب قرارداد فروش برق میان ایران و آذربایجان را به تصویب رساند که شامل فروش برق به کشور ثالث نیز می‌شود.

    مبادله برق در این قرارداد از طریق خط انتقال مغان (پارس آباد - ایمیشلی) انجام خواهد شد و البته در این قرارداد دو کشور باید در خصوص میزان و تعرفه برق با یکدیگر به تفاهم برسند.

    چیت چیان همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط دمای هوا 1.7 درجه سانتی‌گراد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، بیان کرد: این در حالی است که متوسط شدت انرژی 1700 مگاوات افزایش را نشان می‌دهد.

    وزیر نیرو همچنین در خصوص وضعیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور هم توضیح داد: با توجه به بارش‌های خوب ذخیره مناسبی در سدها برای تولید برق داریم و این موضوع کمک موثری برای عبور از پیک خواهد بود.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: با هماهنگی نیروگاه‌های برق‌آبی و دیسپاچینگ باید بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت این نیروگاه‌ها داشته باشیم.

    برچسب ها