عصر خودرو

بلومبرگ:

نفت در مسیر رسیدن به بشکه ای ۱۰ دلار قرار دارد

عصر بازار- قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۱۶ رو به افزایش داشته و به حدود ۵۰ دلار رسیده است اما این رقم دوام نخواهد داشت و احتمالا قیمت نفت مجددا کاهش خواهد یافت و به ۱۰ تا ۲۰ دلار خواهد رسید.

نفت در مسیر رسیدن به بشکه ای ۱۰ دلار قرار دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، گری شیلینگ در بلومبرگ نوشت، در فوریه 2015، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت به 52 دلار در هر بشکه رسید که نصف بالاترین قیمت سال 2014 بود. من آن موقع استدلال کردم که شروع مجدد دوره کاهش موجب رسیدن قیمت نفت به زیر 20 دلار خواهد شد. قیمت ها کاهش یافت و در فوریه امسال تا 26 دلار رسید. از آن زمان، قیمت نفت رو به افزایش داشته و به حدود 50 دلار رسیده است؛ رقمی که از سال گذشته تاکنون تجربه نشده بود. اما این رقم دوام نخواهد داشت. احتمالا قیمت نفت مجددا کاهش خواهد یافت و به 10 تا 20 دلار خواهد رسید.

    افزایش قیمت های اخیر ارتباط چندانی به عوامل بنیادین بازار که منجر به افت قیمت ها در وهله اول شده بود ندارند. وقوع آتش سوزی در آلبرتای کانادا، کاهش تولید در نیجریه و ونزوئلا به دلیل ناآرامی های سیاسی و امیدواری ها به کاهش تولید نفت شیل آمریکا، دلایل اصلی افزایش قیمت های اخیر بوده است.
    اما دنیا همچنان با مازاد عرضه نفت مواجه است و تولید کنندگان نفت شیل آمریکا جایگزین اوپک به عنوان تولید کنندگان تاثیر گذار بر بازار از طریق افزایش و کاهش تولید تبدیل شده اند. اوپک که زمانی از نظر آمریکایی ها یک کارتل نفتی ترسناک بود، دیگر قدرت تاثیرگذاری چندانی بر قیمت ها ندارد. حتی عربستان، به عنوان بزرگترین صادر کننده عضو اوپک بر این واقعیت جدید اذعان دارد و به تلاش های اخیر خود برای فریز تولید پایان داده است و در حالی که برای فروش سهام شرکت آرامکو آماده می شد، تلاش دارد راه های جدیدی برای کسب درآمدهای غیرنفتی بیابد.
    ایران، که از تحریم های غرب رها شده، قصد دارد تولید خود را تا سال 2020 به 6 میلیون بشکه در روز برساند، که این کشور را به دومین تولید کننده عضو اوپک پس از عربستان تبدیل خواهد کرد. روسیه نیز پس از افت قیمت نفت و آسیب دیدن درآمدهای صادراتی اش، به تولید بالای نفت ادامه می دهد. کشور جنگ زده لیبی نیز با تمام توان در حال افزایش تولید خود است.
    آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که حتی اگر اوپک بتواند به توافقی در زمینه فریز تولید دست یابد، تولید نفت آمریکا 600 هزار بکشه در سال 2016 و 200 هزار بشکه  در روز دیگر در سال 2017 کاهش یابد، مازاد عرضه جهانی تا سال 2017، 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

    برچسب ها