عصر خودرو

آماده سازی زیرساخت ها برای جهانی شدن سرمایه ها;

صورت های مالی بانکها چه تغییر کرده است؟

عصر بازار- رییس سابق انجمن حسابداران خبره ایران گفت: صورت‌های مالی نمونه بانکی ابلاغی بانک مرکزی استاندارد گذاری جدیدی نیست بلکه تنها فرمت و شکل صورت ها را تغییر داده ضمن اینکه امکان ارائه اطلاعات در بسته بندی زیباتر و قابل فهم تر را فراهم کرده است.

صورت های مالی بانکها چه تغییر کرده است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی صورت‌های مالی نمونه بانکی را در بهمن ماه سال گذشته به نظام بانکی کشور ابلاغ کرده است، انطباق با این صورت های جدید مالی با توجه به همزمانی با فصل مجامع اهمیت ویژه ای برای بانک ها، حسابرسان و حسابداران بانک ها پیدا کرده است.

    بانک مرکزی معتقد است این صورت‌های جدید، لازمه مدل کسب‌ وکار بانکداری بدون ربا است و ارائه آن به شفافیت اطلاعاتی کمک شایانی می‌کند ضمن اینکه مانع انتقال ثروت بین سهامداران و سپرده‌گذاران بانکی می‌شود.

    هوشنگ خستویی یکی از حسابداران رسمی با سابقه کشور گفت:"ابلاغ صورت های مالی نمونه بانکی با توجه به وضعیت کنونی جامعه مالی بین الملل و مراجع پولی و مالی مساله مهمی  است که در این برهه زمانی به درستی تشخیص داده شده وعملیاتی شدن آن منجر به هم افزایی و همسویی در بخش های مالی داخلی و خارجی می شود".

    خستویی گفت: "این امر را باید از دو جنبه در نظر گرفت اول اینکه بانک مرکزی به عنوان مرجع پولی کشور و تدوین کننده و ارائه دهنده رسمی آمارهای پولی و بانکی باید اطلاعات کافی از چگونگی امور و صنعت بانکداری داشته باشد بنابراین بسیار طبیعی است که نیازهای اطلاعات مالی خود را در قالب صورت های مالی و دیگر اطلاعات مشخص شده کسب کند البته به همین دلیل در قوانین خاص بانکداری این موضوع به خوبی مشاهده می شود".

    وی با بیان اینکه "براساس قانون پولی و بانکی بانک ها موظفند ابلاغیه های بانک مرکزی و مصوبات شورای پول و اعتبار را اجرایی کنند"، افزود: "از آنجایی که نیاز به دریافت اطلاعات طبقه بندی شده و مناسب از سوی بانک ها وجود داشت بانک مرکزی گزارش مقررات احتیاطی و ضوابط را ابلاغ  کرده است. بنابراین نمونه جدید صورت های مالی هم نیاز اطلاعاتی مرجع پولی را تامین می کند و هم الزام بانک ها به عنوان شرکت های سهامی عام را در انتشار صورت های مالی را اجرایی می کند".

    خستویی ادامه داد: "هر چند ابلاغ نمونه صورت های مالی در ایران نسبت به بانکداری بین المللی دیرهنگام انجام شده  اما ازآنجایی که در دنیا توافقاتی برای جهانی شدن سرمایه ها انجام و عملیاتی شدن ضوابط گزارش گری مالی بین المللی ( IFRS) از سال 2016میلادی توصیه شده بنابراین ابلاغ نمونه جدید صورت ها ی مالی برای نظام بانکی بسیار راهگشا خواهد بود. البته نا گفته نماند که گزارش گری مالی بین المللی هنوز به طور کامل در انگلیس و آمریکا نیز به دلیل برخی از شرایط نظیر روابط فی مابین بانکداری داخلی و بین المللی عملیاتی نشده و اجرایی شدن کامل آن نیاز به تعقیبات بعدی دارد".

    خستویی با تاکید بر اینکه "بال وظیفه و الزامی است که بانک ها باید آن را اجرایی کنند، گفت: بال وحدت شکلی و یک نواختی در اطلاعات ایجاد می کند. سرمایه و اعتماد مردمی از مهمترین موارد در نظام بانکی بین الملل است و برای اعتماد سازی به همراه سرمایه مناسب باید اقدامات مناسبی انجام داد".

    رییس کمیته تحقیقات امور حسابداری و حسابرسی انجمن حسابداران خبره ایران ادامه داد:" در مفاهیم حسابداری با دو مقوله سهامدار(ذیحق) و سپرده گذار(ذینفع) مواجه ایم و با توجه به اینکه سرمایه بانک وجوه مشتریانی است که به آن اعتماد کرده اند بنابراین باید به این امر توجه ویژه داشت. باید به ذینفعان این اطمینان را داد که منابع به درستی در مواردی که قانون تعیین کرده مانند مضاربه، اجاره به شرط تملیک و غیره سرمایه گذاری شده است و به درستی کسب سود کرده است. ضمن اینکه این به طور منصفانه و براساس ضوابط تعیین شده تخصیص یافته و پس از کسر هزینه به سود آن به سهامدار ارائه شده است. این امر سبب می شود تا قضاوت و اندازه گیری سخت باشد زیرا منابع باید به گونه ای تنظیم شود که حق ذینفع به ذیحق داده نشود همچنین باید عکس این امر نیز صادق باشد. به عنوان مثال در بانک ملی که سهامدارش دولت است اگر بیش از حد معمول به سپرده گذارانش پول داده شود این امر به معنای آن خواهد بود که حق ذیحق را در نظر نگرفته ایم بنابراین استفاده من غیر حق از منابع دولتی شده که همان اختلاس است".

    وی با بیان اینکه تشخیص اینکه وجوه بدرستی مورد استفاده قرار گرفته و جلب اعتماد سپرده گذاران و سهامداران وظیفه حسابرس است، افزود:"حسابرس باید به سهامدار این اطمینان را بدهد که در ریسک ها حق محفوظ بوده در همین حال نیز باید به سپرده گذار این اطمینان را بدهد که تخصیص های داده شده همان سود مشاع است بنابراین باید صورتی تهیه و مورد آزمون قرار گیرد البته این امر در گذشته در بانک ها انجام می شد. بر اساس اصول بین الملل باید رابطه علی بین هزینه و کسب درآمد برقرار و شناسایی درآمد به صورت تعهدی انجام شود".

    وی با بیان اینکه باید به میزان کافی آشکار سازی در صورت های مالی انجام شود، گفت:" هر چند نمونه جدید صورت های مالی به ذینفعان و ذینفعان اطمینان نسبی ارائه می کند اما برخی از مراجع در جامعه مالی کشور تصور می کنند که این نمونه استاندارد گذاری است در حالی که تنها شکل صورت های مالی در صنعت بیمه، صنعت برق، شهرک های صنعتی وغیره تغییر کرده است و ارائه اطلاعات در بسته بندی زیباتر و قابل فهم تر انجام می شود."

    خستویی ادامه داد:" در صورت‌های مالی نمونه بانکی، کیفیت صورت های مالی حفظ شده و بسته بندی به روزتر و زیبا تر شده است اما این نمونه نه تنها استاندارد جدیدی نیست بلکه همان استاندارد حسابداری و حسابرسی صادره از سوی مرجع استانداردگذاری است".

    رییس سابق انجمن حسابداران خبره ایران با بیان اینکه ریسک امر جدیدی نیست و قدمت 7 هزار ساله دارد و همواره وجود داشته است، اظهارداشت: "در صورت‌های مالی مشخص می شود که ریسک ها به چه میزان است به عنوان مثال میزان ریسک در بخش راه و ساختمان بالا است و توقف در این بخش منجر به قفل شدن برخی از امورمی شود البته ریسک در بانک ها قابل اتکا و مسوولیت افزا است. صورت های مالی این امکان را به مشتریان می دهد که به صورت مکتوب وضعیت را بررسی  و در خصوص سرمایه خود تصمیم گیری کنند".

    وی در پاسخ به اینکه آیا رسیدگی به این صورت های مالی نیازمند تدوین استاندارد های جدید حسابرسی است؟ گفت:" هم اینک استانداردهای رسیدگی در کشور همسو با استانداردهای بین المللی است اما این امر به معنای آن نیست که نیاز به تغییرات همگام با تحولات نظام بین الملل نداریم بنابراین باید به سمت ارتقا استانداردها حرکت کنیم البته نا گفته نماند که استاندارد باورعمومی متخصصین است".

    برچسب ها