عصر خودرو

از سوی معاون سازمان توسعه تجارت;

دلایل نوسان صادرات غیرنفتی ایران تشریح شد

عصر بازار- معاون سازمان توسعه تجارت ایران از متثبت بودن تراز تجاری ایران در سال جاری خبرداد و علت نوسانات صادرات غیرنفتی طی این مدت را تشریح کرد.

دلایل نوسان صادرات غیرنفتی ایران تشریح شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی  با اشاره به این‌که تراز تجاری تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال جاری مثبت بوده و حجم صادرات بیشتر از حجم واردات بوده است، گفت: مجددا تولید میعانات گازی افزایش یافته و حجم صادرات به سبد کالایی در تجارت خارجی بازگشته است.

    وی با اشاره به این‌که کل صادرات غیرنفتی در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند منفی داشت، بیان کرد: صادرات غیر نفتی در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشت که در سه ماهه نخست سال جاری این رقم کمتر شد و به حدود دو - سه درصد کاهش رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد خردادماه فصل خوبی برای صادرات غیرنفتی ایران بوده است.

    معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در فروردین‌ امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط مساعد و حجم صادرات تقریبا بالا بود اما در اردیبهشت‌ماه با افت شدیدی در این زمینه مواجه شدیم که مجددا در خردادماه شرایط بهبود یافت.

    مودودی در مورد علت نوسانات صادرات غیرنفتی در سه ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: یکی از دلایل این اتفاق، کاهش قیمت میعانات گازی در بازار جهانی بود و پس از آن با کاهش میزان صادرات میعانات گازی مواجه شدیم. علاوه بر این واحدهای تولیدی در داخل کشور که خوراک آنها میعانات گازی بود فعال شدند و همین موضوع عاملی شد تا صادرات کمتری داشته باشیم.

    وی ادامه داد: 55 درصد در بخش صادرات میعانات گازی در اردیبهشت‌ماه کاهش داشته‌ایم.

    معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مثبت یا منفی ارزیابی‌ شدن کاهش صادرات غیرنفتی بیان کرد: این موضوع از طرفی مثبت است که نشان می‌دهد ظرفیت تولید داخل افزایش یافته است. اما از طرفی نیز منفی است و ما باید در این بخش میزان صادرات خود را حفظ کنیم، چرا که بازارهای تجاری ما به راحتی به دست نیامدند که ما آنها را به راحتی از دست بدهیم. به دست آوردن هر بازاری هزینه‌بر است و باید مویرگ‌های ارتباطی خود را با دنیا حفظ کنیم.

    مودودی همچنین با بیان این که در بخش محصولات صنعتی با برنامه در حال گام‌ برداشتن هستیم، خاطر نشان کرد: در تلاشیم با برنامه‌ریزی شرکت به شرکت و کالا به کالا در بخش محصولات صنعتی پیش برویم و باید بدانیم از طرف برجام به صورت کامل محقق نشده است. مواردی که همانند مسائل بانکی، گمرکی، بحث‌های ضمانتی و خطوط ارتباطی که حل شدن آنها نیازمند گذشت زمان است.

    برچسب ها