عصر خودرو

تحولات در بازار ارزها معکوس شده است

افق دلار، پوند و ین چگونه خواهد بود؟

عصر بازار- اگرچه ارزش دلار و ین از دیروز پس از دو روز رشد قابل ملاحظه کاهش یافت، اما ارزش پوند روند صعودی در پیش گرفت، بر همین اساس تحولات اخیر در بازار ارزها نشان می دهد تاثیر همه پرسی روز پنجشنبه در انگلستان به تدریج در حال کاهش است و می توان انتظار داشت ثبات بر بازار حاکم شود.

افق دلار، پوند و ین چگونه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، تحلیلگران بازارهای ارز معتقدند تقاضا برای دلار و ین کاهش یافته است و شاید بتوان گفت ارزش دلار ی روزهای گذشته به اوج خود رسیده و از این پس شاهد روند اصلاح آن خواهیم بود.

    تحلیلگران بخش ارزها در بانک یو بی اس می گویند، در حال حاضر بالا باقی ماندن ارزش دلار نسبت به هفته پیش حاصل ریسک گریزی سرمایه گذاران است، اما تقاضا برای دلار و ین بی انتها نیست. در یک تا دو هفته آینده دلار حمایت می شود، ولی پس از آن ارزش این ارز بار دیگر تحت تاثیر داده های اقتصادی از آمریکا قرار خواهد گرفت.

    شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر روز گذشته به 96.7 رسید. قبل از انتشار نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه در انگلستان، این رقم 93.02 بود. بحران پدید آمده در اثر رای مثبت مردم انگلستان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب شد سرمایه گذاران به سمت بازارهای امن حرکت کنند.

    یکی دیگر از علل توقف رشد ارزش دلار این است که متعاقب تحولات پایان هفته گذشته در اروپا، پیش بینی شده برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق خواهد افتاد. در سال جاری میلادی تاکنون این برنامه به دلیل ضعف اقتصاد جهان و برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا به تعویق افتاده است.

    با توجه به تحولات پایان هفته گذشته در اروپا و ریسک های جدیدی که بوجود آمده اند انتظار می رود برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به تعویق افتد. بدین ترتیب اکنون این باور وجود دارد که امسال تنها یک بار نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. پیشتر تصور می شد دو بار این اقدام انجام شود. به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره به کاهش ارزش دلار منجر می شود.

    البته نباید انتظار داشت ارزش دلار سقوط کند زیرا تحولات اروپا واقعا ریسک هایی متوجه اقتصاد جهان کرده و تقاضا برای حوزه های امن از جمله دلار بالا باقی می ماند. برخی تحلیلگران معتقدند اگرچه ممکن است در بلندمدت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به نفع این کشور باشد اما فعلا همه نگران تبعات این رویداد هستند و سرمایه گذاران دچار هراس هستند. در نتیجه ارزش پوند تحت فشار قرار دارد و دلار حمایت می شود.

    انتظار می رود روند کاهش ارزش پوند طی روزها و هفته های آینده ادامه یابد طوری که نسبت آن به دلار به 1.25 تا 1.3 کاهش یابد. امروز گزارش مربوط به رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقیاس سالانه مثبت بود. در این گزارش نرخ رشد 1.1 درصد اعلام شد در حالیکه پیش بینی شده بود این رقم یک درصد باشد.

    در روزها و هفته های آینده تاثیر داده های اقتصادی آمریکا بیشتر و تاثیر تحولات هفته گذشته در اروپا کمتر خواهد شد در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها