عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا(۸۹)

کشمکش یورو برای فرار از سایه بریگزیت

عصر بازار- پوند با ریزشی که پس از رای انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا (بریگزیت) پیدا کرد، خبرساز شد. اما بعضی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که یورو هم بسیار آسیب پذیر است.

کشمکش یورو برای فرار از سایه بریگزیت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، انگلیس و اروپا در راه‌های جداگانه‌ای قدم می‌گذارند، اما با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کنند که یکی از آنها سلب شدن اعتماد به ارزهایشان است.

    اگر پیامد انتشار نتیجه همه پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (بریگزیت) روز جمعه در ریزش 11 درصدی ارزش پوند انعکاس یافت، هفته‌های آتی برای یورو تهدیدآمیز به نظر می‌رسد. یک روز پس بریگزیت یورو 4.7 درصد کاهش پیدا کرد، اما مانند پوند در اواخر معاملات بعدازظهر صعود کرد.

    به نظر می‌رسد هر دو ارز تحت فشار نزولی قرار گرفته‌اند و ابتدای هفته جاری را با کاهش آغاز کردند. کارشناسان ارزی متعددی اظهار کرده‌اند با در نظر گرفتن وضعیت بی‌ثباتی انگلیس نرخ برابر پوند در برابر دلار آمریکا به 1.20 تا 1.25 دلار می رسد.

    همین میزان کاهش اکنون برای یورو پیش بینی می شود با اینهمه بعضی از بانکها ترجیح می‌دهند پیش بینی کنند یورو در کوتاه مدت به 1.05 تا 1.08 دلار کاهش پیدا می‌کند.

    استیون سیول، مدیر جهانی استراتژی فارکس در بانک بی ان پی پاریبا می‌گوید جالب است که چگونه بریگزیت باعث شده یورو جایگاه دارایی امن را که معمولا به همراه ین و فرانک سوییس در شرایط تلاطم بازار و ریسک گریزی داشت، از دست دهد.

    در بحران کنونی یک ارز از گروه ارزهای مطمئن کم شده است، زیرا یورو درگیر پیامدهای بریگزیت شده است.

    در شرایط معمولی دلایل منطقی وجود دارد که به یورو مطمئن باشیم. این ارز از بحرانهای قبلی بدون آسیب خارج شده  است. به گفته سیول، نگرانیهای یورو می تواند اغراق آمیز باشد و سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرعت به نتایج اشتباه برسند. اروپا یک عضو اتحادیه اروپا را از دست می‌دهد نه یک عضو منطقه یورو. در منطقه یورو هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هیچ همه پرسی در راه نیست. مسئله کلیدی اکنون بحران در انگلیس و نحوه کنار آمدن با آن است.

    اما سایرین از این واهمه دارند که بریگزیت مشکلات دیگری که گریبانگیر یورو شده اند را بارز کند. یک اتحادیه اروپا بدون انگلیس این قاره را از یک وزنه تعادل در برابر نفوذ فرانسوی-آلمانی محروم می کند. بریگزیت بدبینی بیشتری نسبت به یورو در سراسر اروپا ایجاد می‌کند و ابهام درباره سرمایه‌گذاری در انگلیس ممکن است تاثیر سرایتی داشته باشد.

    مشکلات اروپا ممکن است به فوریت مشکلات بریگزیت برای انگلیس نباشد، اما شمار سخنرانیهای عمومی که رهبران اتحادیه اروپا در تعطیلات پایان هفته داشتند به حجم بحرانهایی اشاره دارد که اروپا تلاش می کند از آنها اجتناب کند.

    انتخابات عمومی اسپانیا در روز یکشنبه بار دیگر به بن بست سیاسی منجر شد. ایتالیا هم با برگزاری همه پرسی قانون اساسی در اکتبر، افکار عمومی این کشور را می آزماید. دولت ائتلافی آلمان هم درباره نحوه واکنش به بریگزیت اختلاف نظر دارد و مارین لوپن، کاندیدای ریاست جمهوری و رهبر جبهه ملی راستگرای فرانسه خواستار برگزاری یک همه پرسی مشابه بریگزیت است. بازارهای سهام اروپا همچنان تاثیر بریگزیت را احساس می کنند و پوند یک سوپاپ اطمینان برای اعمال فشار بر انگلیس است. اما بازارهای داخلی در منطقه یورو ارز محلی ندارند که اندکی از فشار فروش در بازارهای را بردارد.

    رهبران اروپایی به منظور حمایت از یورو ممکن است چاره ای به جز اتخاذ یک موضع سخت گیرانه در قبال انگلیس نداشته باشند. به گفته اقتصاددانان بانک یو بی اس، فشار بر یورو با رشد اقتصادی در منطقه یورو مشخص خواهد شد. بنابراین این ارز با واکنشهای سریع و قاطع به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت خواهد شد، زیرا ابهام و موضع سهل و آسان نسبت به ریسکهای انگلیس، مشکلات بنیادی در سایر کشورهای اتحادیه اروپا را که با معضل بیکاری بالا و گروههای سیاسی مخالف وحدت اروپایی مواجه هستند، تشدید می‌کند.

    برچسب ها