عصر خودرو

سبحانی در آستانه دهمین سال ابلاغ بند ج اصل ۴۴ :

انتظارات از اجرای اصل ۴۴ برآورده نشد

عصر بازار- مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی می‌گوید از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تاکنون ۱۸ درصد از شرکت های دولتی به بخش خصوصی واقعی اختصاص یافته که این رقم با آن انتظاری که از اصل ۴۴ میرفت فاصله دارد.

انتظارات از اجرای اصل ۴۴ برآورده نشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید جعفر سبحانی درباره عملکرد سازمان خصوصی‌سازی و عملی شدن بند ج اصل 44 اظهار کرد: ابلاغیه بند ج اصل 44 ناظر بر این بوده که بخش خصوصی بتواند با واگذاری شرکت‌های دولتی توانمند شود و هدف از این موضوع به دست آوردن درآمد برای دولت نبوده بلکه هدف توانمند سازی بخش خصوصی و کمک به توسعه کشور بوده است.

    او درباره اینکه در طی 10 سال گذشته تا چه حد بند ج اصل 44 به معنای واقعی کلمه اجرایی شده گفت: متاسفانه وقتی آمارهای واگذاری را در طی 10 سال گذشته نگاه می کنیم در سال های 1384 و 1385 فارغ از موضوعات سیاسی و جناح بندی دولت‌ها روند خصوصی سازی خوب بوده اما از آن به بعد چون دولت ها با مشکل مواجه شدند به جای اینکه در صدد حل مشکل بر آیند به اموری مثل رد دیون متوسل شده‌اند.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه بخش زیادی از واگذاری‌های دولت احمدی نژاد ناشی از رد دیون بوده تاکید کرد: ما رد دیون را نه تنها خصوصی سازی نمی‌دانیم، بلکه معتقدیم این کار برای خصوصی‌سازی سم است. چون وقتی شرکتی را از روش نادرست واگذار می‌کنیم بخش خصوصی توانمند نشده است.

    سبحانی افزود: البته همه دولت ها به افراد و صندوق های گوناگون بدهی دارند و این موضوع محل اشکال نیست، اما دولت ها نباید بابت طلبی که مثلا به سازمان تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی دارند به ازای طلبشان به آنها از شرکت های دولتی سهم بدهند. اما متاسفانه بخش زیادی از واگذاری ها ناشی از رد دیون بوده که اگر دولت یازدهم جلوی این قراردادها را نمی گرفت به اندازه تمام واگذاری های 12 سال اخیر سازمان خصوصی‌سازی رد دیون داشتیم.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی توضیح داد: در 15 سالی که سازمان خصوصی سازی تاسیس شده در حدود 124 هزار میلیارد تومان مقدار واگذاری کل سازمان بوده که اگر رد دیون هایی که در دولت قبل مصوب شده عملیاتی می شد به همین میزان یا شاید بیشتر از این مبلغ رد دیون انجام می‌دادیم.

    وی ادامه داد: متاسفانه فرآیند خصوصی سازی از سال 1386 به بعد به بیراهه رفت و به سمت واگذاری های شبه دولتی و رد دیون منحرف شد و این موضوع سبب شد که نه تنها بخش خصوصی واقعی توانمند تر نشود، بلکه ضعیف تر هم شود.

    سبحانی اضافه کرد: خوشبختانه از شروع دولت یازدهم با مصوبه مجلس رد دیون کاملا بسته شد و در سال های 1394، 1393 و 1395 یک ریال هم رد دیون نداشتیم، مقدار بسیار مختصری رد دیون در نیمه سال 1392 و سال 1391 داشتیم که آن هم ناشی از مصوبات دولت قبل بود و بخشی از آن به انجام رسیده و باقی مانده‌اش باید انجام می شد.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: ما در دولت یازدهم شرایطی را به وجود آوردیم که بخش خصوصی بتواند وارد مزایده شود و واگذاری به شبه دولتی ها به حداقل برسد. به همین علت در سال 1393 بالای 95 درصد و شاید 100 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است و این امار درسال 1394 به 85-80 درصد رسید و این نشان می دهد که دولت جدید به توانمندی بخش خصوصی کمک می کند و امیدوار هستیم با باقی مانده واگذاری‌های امسال نسبت به توانمند سازی بخش خصوصی و حضور پررنگ آن در اقتصاد کشور سهیم باشیم. چرا که بخش خصوصی هرچه در اقتصاد کشور فعال تر باشد اقتصاد پویا تر خواهد بود.

    او اظهار کرد: دلسوزی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری خود بیشتر از بخش دولتی است. چون شاید یک مدیر دولتی آنچنان دل سوزی برای سرمایه دولت نکند، چرا که مدیر عامل و هئیت مدیره حقوق خود را می گیرند و کاری ندارند که شرکت زیان دهد یا سود داشته باشد و یا حتی ضرر انباشته داشته باشد.

    او ادامه داد: به طور مثال آلومینیوم المهدی که سال گذشته واگذار شد درطول 10 سال گذشته حدود 450 میلیارد تومان ضرر انباشته داشت که این مبلغ یعنی به طور متوسط سالی 40 یا 50 میلیارد تومان  که با این حساب اگر این شرکت صفر ریال هم به فروش برسد باز هم سود دارد، چرا که حداقل سالی 40 یا 50 میلیارد تومان را دولت از بودجه برایش خرج نمی‌کند.

    سبحانی ادامه داد: شرکت های دولتی اگر در دولت بمانند مدیران آن دلسوزی لازم را نسبت به سرمایه دولت ندارند، چرا که از جیب شان پول نمی رود. ولی بخش خصوصی وقتی شرکتی را می خرد حتی اگر آن شرکت زیان ده باشد انتظار دارد بابت سرمایه‌ای که صرف کرده بازگشت سرمایه‌ای داشته باشد و برای سرمایه خود احترام قائل است و سعی می کند ضرر را به حداقل برساند.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران گفت: به همین علت ایران خودرو و سایپا که می توانند با 3 یا 4 هزار پرسنل کار کنند. 17الی30 هزار پرسنل دارند، اما بخش خصوصی چنین کاری نمی کند و اگر شرکتی با 500 نفر کارش پیش می رود، 1500 نفر را مشغول نمی‌کند بسیاری از شرکت‌هایی که ما واگذار کردیم نیروی اشتغال مورد نیازش بیشتر از حد  نیاز واقعی بود.

    وی افزود: ما تلاش کردیم واگذاری به شبه دولتی‌ها به حداقل برسد. البته شبه دولتی‌ها از لحاظ قانون تجارت دولتی محسوب نمی‌شوند، اما ما میدانیم که به نوعی دولت آنها را هدایت می‌کند. مثلا ایران خودرو و سایپا شرکت‌هایی هستند که سهام دولت در آن ها کمتر از 10 تا 16 درصد است، ولی عملا این شرکت ها را دولتی می گویند چرا که بخش خصوصی را توانمند نکردیم. باید مجلس شورای اسلامی هم به فعال شدن بخش خصوصی کمک کند در مجموع برای اینکه بخش خصوصی توانمند شود به همت بالایی نیاز است.

    سبحانی در مورد تعداد شرکت هایی که خصوصی سازی شده اند گفت: از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تعداد 1100 شرکت در لیست واگذاری بوده و در سال های مختلف از این تعداد تقریبا 940 تا به دلایل مختلف تعیین تکلیف شده‌اند به این مفهوم که بخش زیادی از اینها به بخش خصوصی واگذار شده، تعدادی منحل شدند، تعدادی هم برای اصلاح ساختار فرصت گرفته اند و تعدادی مانند سرخآبی ها از گروه 1 و 2 خارج شدند و در مجموع حدود 200 شرکت باقی مانده که آنها درلیست واگذاری سال 1395 قرار دارند و امیدواریم بتوانیم امسال برای همه اینها مزایده ای برگزار و آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: مجموع واگذاری‌ها در طی 15 سال گذشته از نظر ارزش ریالی مبلغ 82 هزار میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ 24 هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم اتفاق افتاده است. 58 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده، 30 هزار میلیارد تومان به صورت سهام عدالت به مردم واگذار شده و 29 هزار میلیارد تومان رد دیون شده است.

    وی افزود: از 58 درصدی که به شبه دولتی ها و خصوصی ها واگذار شده 17 یا 18 درصدش مربوط به بخش خصوصی واقعی است، البته بعضی ها می گویند که 12 درصد به بخش خصوصی واگذار شده که این اختلاف نظر ها مربوط به سهام ترجیحی شرکت‌هاست، چون هر شرکتی که واگذار می شود تا سقف 5 درصد سهام آن به کارمندان و کارگران همان شرکت متعلق است که اصطلاحا به آن سهام، سهام ترجیحی می گوییم که احتمال دارد عده ای از کارمندان یا کارگران این سهام را خریداری کنند یا نکنند.

    سبحانی در پایان گفت: این مقدار از خصوصی سازی با انتظاری که از اصل 44 داریم فاصله دارد و امیدواریم با مجموعه هماهنگی ها دولت و مجلس، بخش خصوصی فعال‌تری داشته باشیم.

    برچسب ها