عصر خودرو

شکنندگی معادن بزرگ سنگ‌آهن جهان

عصر بازار- کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن در ماه گذشته با افزایش چشمگیر در میزان تخفیف‌های فروش سنگ‌آهن کم‌عیار، همزمان شده است.

شکنندگی معادن بزرگ سنگ‌آهن جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، منظور از تخفیف سنگ‌آهن کم‌عیار، اختلاف قیمت میان سنگ‌آهن عیار بالا و عیار پایین است. در حقیقت، در حالی که سنگ‌آهن پرعیار بیشترین نوسانات قیمتی را در ماه‌های ابتدایی امسال میلادی تجربه کرد، سنگ‌آهن کم‌عیار ثبات قیمتی بیشتری از خود نشان داد. این اتفاق که تاکنون و دست‌کم تا این حد سابقه نداشته کارشناسان را به تکاپو انداخت تا دلیل آن را بیابند.

    افزایش شکاف قیمتی
    قیمت هر تن سنگ‌آهن 62درصد در بندر کینگدائو چین روزهای گذشته کاهش یافته و به 50/57 دلار بر تن رسیده که از آغاز ماه مه تاکنون، از افت 23درصدی حکایت دارد. عامل مهم دیگری که اکنون در بازار سنگ‌آهن به چشم می‌خورد، اختلاف قیمتی است که میان سنگ‌آهن پرعیار و کم‌عیار وجود دارد که میزان آن از آغاز 2016م تاکنون 2 برابر شده است. در 4 ژانویه (نخستین روزهای 2016م) قیمت سنگ‌آهن 62درصد حدود 42/7 دلار بر تن بود، در حالی‌که هرتن سنگ‌آهن 58درصد (کم‌عیارتر) حوالی 38/5 دلار معامله می‌شد که نشان از اختلاف قیمت 4/18 دلاری یا 9/8درصدی داشت. هفته گذشته، در شرایطی که هر تن سنگ‌آهن 62درصد را باید به قیمت 52/5 دلار خرید، اختلاف قیمت با سنگ‌آهن کم‌عیار برابر 11/03 دلار یا 21درصد شده است. از سوی دیگر میزان صادرات سنگ‌آهن کم‌عیار از هند نیز در 12 ماه گذشته بیشتر شده زیرا دادگاه عالی این کشور قانون ممنوعیت صادرات استان گوا را لغو کرده است. به گفته تحلیلگر بانک استرالیا و نیوزیلند (ANZ) اگر قیمت سنگ‌آهن به همین منوال کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت تخفیفی که به سنگ‌آهن کم‌عیار تعلق می‌گیرد، بیشتر شود. بنابر این به وضوح می‌توان تخمین زد در شرایط کنونی فشار بسیاری روی تولیدکنندگان سنگ‌آهن عیار پایین (همچون تولیدکنندگان کوچک مقیاس در استرالیا) وجود دارد که با ادامه‌دار شدن این وضعیت، سختی مضاعفی را رقم خواهد زد.

    چین، عامل ایجاد شکاف قیمتی
    رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران هم تایید کرد قیمت سنگ‌آهن در بازه‌های مختلف عیار آن، خطی نیست و با افزایش عیار، قیمت‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابند. کیوان جعفری‌طهرانی گفت: از طرفی با افزایش قیمت سنگ‌آهن در دوره‌های زمانی مختلف، قیمت سنگ‌آهن پرعیار رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و سهم سنگ‌آهن‌های کم‌عیارتر از این روند، اندک خواهد بود. افزایش قیمت حتی ممکن است باعث شود اختلاف قیمت بین 2 نوع سنگ‌آهن به 2 برابر هم برسد. وی البته دلیل دیگر افزایش قیمت سنگ‌آهن‌های پرعیار را تحولات بازار چین دانست و عنوان کرد: در ماه مارس و آوریل، ساخت‌وساز در چین افزایش یافت و کارخانه‌های فولاد این کشور برای واکنش سریع به وضعیت بازار، استفاده از سنگ‌آهن پرعیار را در دستور کار قرار دادند. در این دوره، بیشتر نیاز چین از استرالیا و برزیل تامین شده است. با این حال، بازار فولاد به سرعت اشباع شد و قیمت آن و در نتیجه سنگ‌آهن به سطوح گذشته خود بازگشت.

    وضعیت شکننده معادن بزرگ
    جعفری‌طهرانی تشریح کرد: بازگشت قیمت سنگ‌آهن بیشترین اثر را بر ارزش قیمت سنگ‌آهن‌های پرعیار داشت و سنگ‌آهن‌های کم‌عیار، نوسان کمتری را متحمل شدند. به همین دلیل می‌توان گفت معادن بزرگ دارای سنگ‌آهن‌های پرعیارتر، در مقابل نوسانات قیمتی بازار، شکننده‌تر هستند و با کاهش قیمت، دچار زیان بیشتری می‌شوند. با این حال، معادن کوچک هم با گسترش رکود قیمتی، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و حیات‌شان به خطر می‌افتد. رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن در پایان گفت: در ایران، معادنی مانند چادرملو، گل‌گهر و سنگان دارای سنگ‌آهن پرعیار هستند و بیشتر معادن خصوصی و کوچک در معادن سنگ‌آهن خود عیار کمتری دارند. این موضوع باعث می‌شود که با افزایش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن، معادن بزرگ و دولتی بیشترین نفع را برده و در مقابل با کاهش قیمت‌ها، زیان بیشتری را متحمل شوند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو