عصر خودرو

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد:

چرا پروازهای ایران‌ایر به اتحادیه اروپا ممنوع و سپس آزاد شد؟

عصر بازار- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره چرایی و چگونگی اعمال ممنوعیت و محدودیت در مورد پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۰ میلادی و لغو اخیر این ممنوعیت‌ها توضیح داد.

چرا پروازهای ایران‌ایر به اتحادیه اروپا ممنوع و سپس آزاد شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، گفته می‌شود به تازگی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده از سال 2010 میلادی در مورد پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به اتحادیه اروپا لغو شده است. علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه چرا از حدود شش سال پیش این شرکت در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفت و اغلب هواپیماهایش اجازه پرواز به اروپا را نداشتند توضیح می‌دهد و سپس روند برداشته شدن این ممنوعیت‌ها را تشریح می‌کند.

    عابدزاده  در پاسخ به این پرسش که چرا از حدود شش سال پیش شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفت و اغلب هواپیماهایش اجازه پرواز به اروپا را نداشتند، عنوان کرد: اطمینان از ایمنی هواپیماهای خارجی یکی از دغدغه‌های بخش حمل و نقل هوایی هر کشوری محسوب می‌شود. به همین جهت، یکی از تعهداتی که کشورها در بخش حمل‌و‌نقل هوایی نسبت به یکدیگر می‌دهند، اطمینان دادن نسبت به ایمنی پروازهایشان است. این اطمینان نیز از طریق بررسی مدارک هواپیما و بازرسی آنها حاصل خواهد شد.

    او ادامه داد: در اروپا مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری هریک از آن کشورها اجازه دارند مدارک هواپیمایی را که وارد فرودگاه‌های آنها شده است، بررسی کنند و حتی آن هواپیما را مورد بازرسی قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند هواپیمایی که وارد کشورشان می‌شود از ایمنی لازم برخوردار است. البته این موضوع تنها خاص کشورهای اروپایی نیست، بلکه کشورهای غیراروپایی نیز پایبند به تعهدات برای اطمینان از ایمنی هواپیماهای خارجی هستند. سازمان هواپیمایی کشوری ایران هم این اجازه را دارد که وقتی هواپیماهای خارجی وارد کشورمان می‌شوند بررسی‌ها و بازرسی‌های مربوطه را در جهت اطمینان از ایمنی آن پروازها انجام دهد. با این حال کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا قوانینی را تدوین کرد که تمام هواپیماهایی که از خطوط هوایی خارجی وارد کشورهای این اتحادیه می‌شوند به جای آنکه هریک مجزا از سازمان هواپیمایی آن کشورها مجوز بگیرند از کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا یک مجوز واحد بگیرند.

    عابدزاده افزود: بر این اساس خطوط هواپیمایی خارجی که از این کمیسیون در اتحادیه اروپا مجوز می‌گیرند، می‌توانند در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرواز انجام دهند. به همین علت در سال 2010 زمانی که بازرسان کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هما و سازمان هواپیمایی کشوری بازرسی کردند به علت برخی از اشکالات جزیی به این نتیجه رسیدند که ورود هواپیماهای این شرکت را محدود کنند و از این تاریخ به بعد برخی از هواپیماهای این ایرلاین اجازه پرواز به اروپا را نداشتند.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سپس در پاسخ به این پرسش که عمده این اشکالات در مورد هواپیماهای ایران شامل کدام موارد بودند، گفت: این اشکالات بیشتر جزئی بود و عمدتاً مسائل معمولی را شامل می‌شدند. به همین دلیل تمام پروازهای ایران‌ایر به اروپا قطع نشد. هواپیماهایی که چنین اشکالاتی را نداشتند اجازه پرواز به خاک اروپا را داشتند. توجه کنید ایمنی هواپیما بر اساس استانداردهای روز دنیا یک پکیج است که باید تمامی موارد آن رعایت شود. اگر حتی یک مورد آن هم رعایت نشود اطمینان از ایمنی آن هواپیما کاهش می‌یابد در نتیجه منجر به ایجاد محدودیت در پرواز می‌شود. البته به این نکته هم توجه کنیم که تحریم‌هایی که علیه صنعت هوانوردی کشور در چند دهه اخیر اعمال شده است در این زمینه هم بی‌تاثیر نبوده اما با این وجود ایراداتی که از هواپیماهای شرکت ایران‌ایر گرفته شده بود آنقدر بزرگ نبود که نتوان برطرف‌شان کرد.

    او در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاد که دوباره بازرسان کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا به ایران آمدند و بازرسی از سازمان هواپیمای کشوری و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر انجام دادند، توضیح داد: در سال‌های اخیر به علت وجود این محدودیت‌های پروازی به اروپا، سازمان هواپیمایی کشوری ایران و برخی از شرکت‌های هواپیمایی کشورمان تصمیم گرفتند تا نسبت به برطرف کردن این محدودیت‌ها اقدام کنند. به همین جهت از کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا تقاضا کردند تا مجدداً نسبت به بازرسی هواپیماهای ایرانی اقدام کنند. تا علاوه بر شرکت هواپیمایی هما سایر ایرلاین‌های ایرانی نیز بتوانند از گواهینامه‌ای که این کمیسیون در تایید ایمنی پرواز به اروپا صادر می‌کند، استفاده کنند. بنابراین در سال 2016 بازرسان کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند به ایران سفر کنند تا سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ایرلاین‌های ایرانی بازرسی به عمل بیاورند تا در صورت مرتفع شدن اشکالات قبلی مجوز برای پرواز هواپیماهای ایران‌ایر را صادر کنند.

    عابدزاده همچنین در پاسخ به این سؤال که علاوه بر ایران‌ایر کدام شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تقاضای بازرسی توسط کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا را داده بودند، گفت: شرکت هواپیمایی آسمان، ماهان و قشم‌ایر به همراه شرکت هواپیمایی هما این تقاضا را کرده بودند که بازرسی‌های مربوطه از سوی کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا انجام شود.

    او درباره مقطع زمانی ورود این بازرسان به ایران توضیح داد: در سال 2015 تقاضا برای آدیت هواپیماهای ایرانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری‌مان و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی انجام شد و در سال 2016 در ماه می یعنی حدود یک ماه قبل وارد کشورمان شدند. این سفر کاملاً کارشناسی بود و بر اساس استانداردهای روز دنیا در ایمنی آدیت هواپیماهای ایرانی صورت گرفت. البته باید تاکید کنم علاوه بر بازرسی و بررسی‌های بازرسان کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا، بازرسان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا هم به ایران آمده بودند و آنها نیز آدیت‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیماهای ایرانی را انجام دادند.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه بازرسی هواپیماهای ایرانی و سازمان هواپیمایی کشوری بر چه اساسی انجام شد، گفت: این بازرسی به طور کامل و جامع انجام شد. در این آدیت سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی علاوه بر بررسی ایرادات و اشکالاتی که در سال 2010 از سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی هما گرفته بودند، جریانات فعلی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی یعنی شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان، آسمان و قشم‌ایر نیز مورد بازرسی قرار گرفتند.

    او در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در جریان این سفر با توجه به بررسی‌ها و بازرسی‌های انجام‌شده کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا پذیرفتند با توجه به اقداماتی که طی شش سال اخیر انجام شده است سامانه‌های مدیریتی و نظارتی در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای حفظ ایمنی پروازها به اروپا کافی است و در نتیجه پس از شش سال محدودیت‌های پروازی شرکت هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران برداشته شد. حتی سازمان هواپیمایی کشوری این اعتماد را در کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا و آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ایجاد کرد که این سازمان نظارت‌های کامل و جامعی در حفظ ایمنی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دارد.

    برچسب ها