عصر خودرو

چیت چیان:

زیرساخت مبادله برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شد

عصر بازار- وزیر نیرو گفت: زیرساخت لازم برای مبادله برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شده است و این طرح باید تابستان امسال عملیاتی شود.

زیرساخت مبادله برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «حمید چیت‌چیان» در جمع مدیران بلندپایه برق کشور افزود: خط انتقال و پست برق لازم برای تبادل برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شده است و ایران قادر خواهد بود 600 مگاوات تبادل برق را از این خط انجام دهد.
    وی درباره وضع نیروگاه‌های برق‌آبی کشور گفت: با بارش‌های خوب به ثبت رسیده از آغاز سال آبی 95- 1394، ذخیره مناسبی در سدها برای تولید برق وجود دارد و این موضوع به عبور از پیک بار (اوج بار) کمک موثری می کند.
    پیک بار مصرفی برق در تابستان 1394 با افزایش سه هزار مگاواتی نسبت به سال پیش از آن به 50 هزار و 177 مگاوات رسید.
    وزیر نیرو گفت: با هماهنگی نیروگاه‌های برق‌آبی و دیسپاچینگ (جمع آوری اطلاعات و کنترل)، باید بتوان از ظرفیت این نیروگاه‌ها حداکثر بهره‌برداری را کرد.
    چیت‌چیان ادامه داد: امسال دمای هوا 1.7 درجه سانتی‌گراد در همسنجی با پارسال کاهش یافت اما شدت انرژی یک هزار و 700 مگاوات افزایش نشان می‌دهد و باید با همکاری صنایع شدت انرژی را مدیریت کرد.
    بر اساس این گزارش، موضوع تبادل برق ایران و جمهوری آذربایجان مدت‌هاست از سوی دو کشور پیگیری می شود. خردادماه امسال نیز مجلس جمهوری آذربایجان چارچوب قرارداد فروش برق میان دو کشور را تصویب کرد که شامل فروش برق به کشور سوم نیز می‌شود.
    مبادله برق در این قرارداد از طریق خط انتقال مغان (پارس آباد - ایمیشلی) انجام خواهد شد.
    البته در این قرارداد دو طرف باید درباره میزان و تعرفه برق با یکدیگر به تفاهم برسند.
    پیش تر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ایران را دارای بزرگ‌ترین ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در خاورمیانه دانسته و از صادرات 10 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای منطقه در سال 1394 خبر داده بود.

    برچسب ها