عصر خودرو

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران از مرز ٣ میلیارد دلار گذشت

عصر بازار- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش سه میلیارد و ٥٤٢ میلیون دلار، ٣٣,٨٢ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران از مرز ٣ میلیارد دلار گذشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، در سه ماهه نخست امسال‌، ٢٧ میلیون و 780 هزار تن کالا به ارزش 10 میلیارد و ٤٧٢ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که این رقم در مقایسه با دو ماهه نخست امسال‌ از لحاظ ارزش بالغ بر ٣ میلیارد و 610 میلیون دلار افزایش داشته است.

    گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در خصوص کارنامه بهاری تجارت خارجی ایران حاکی است که در سه ماه نخست امسال بالغ بر هفت میلیون و ٢٦٣ هزار تن کالا به ارزش ٩ میلیارد و یک میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی وارد کشور شده که این رقم در مقایسه با دو ماهه نخست امسال‌ که طی آن چهار میلیون و 560 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ٤٩٧ میلیون دلار وارد شده بود رشد نشان می‌دهد.

    بنابراین گزارش، در ٢ ماه نخست امسال‌ صادرات غیرنفتی ایران ١٤,٦٨ درصد و واردات ١٣.٥٤ درصد کاهش داشت.

    این گزارش حاکی است، در این مدت گاز مایع به ارزش یک میلیارد و 690 میلیون دلار، دیگر مایعات گازی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع به ارزش ٤٣٤ میلیون دلار، محصولات آهن و فولاد با ٣٥٤ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ٣٤٣ میلیون دلار و روغنهای سبک و فرآورده‌ ها به جز بنزین با ٢٩١ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای صادراتی و کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی بودند.

    شایان یادآوری است که میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ٣٧٧ دلار و کالای وارداتی یکهزار و ٢٣٩ دلار بوده است.

    رشد صادرات ایران به چین و کره جنوبی و هند

    حجم صادرات ایران به چین در سه ماه نخست امسال‌ از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ١٢,٦٢ درصد افزایش یافت.

    چین در این مدت ٢١,٤٩ درصد از سهم ارزشی کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داد، بنابراین گزارش، امارات متحده عربی دومین خریدار کالاهای ایران در این مدت بوده که ١٦.٩٢ درصد از سهم ارزش کل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ایران نسبت به مدت مشابه پارسال 10.65 درصد کاهش داشته است.

    سومین کشور واردکننده کالاهای ایرانی کشور عراق است که طی سه ماه نخست امسال‌ سهم آن از کل ارزش صادرات ١٤ و ٤٩ درصد است و ٥ و ٧٦ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    کره جنوبی با سهم ارزش ٨,١١ درصد چهارمین کشور مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده و واردات آن نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد یک میلیون و ٣٧٥ درصدی همراه بوده است.

    کشور هند پنجمین واردکننده کالاهای ایرانی است که7.40 درصد از سهم ارزش کالاهای صادرات را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه پارسال ٦.٤٧ درصد افزایش نشان می‌دهد.

    بنابراین گزارش دیگر کشورها با سهم ارزش ٣١ و ٥٨ درصدی، واردکننده کالاهای ایرانی بوده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ٢٩ و ٣٣ درصد کاهش داشته است.

    شایان یادآوری است که میعانات گازی با ارزش یک میلیارد و 690 میلیون دلار، ١٦,١٤ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی را در این مدت دارا بوده است.

    این گزارش حاکی است، صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش ٣ میلیارد و ٥٤٢ میلیون دلار، ٣٣,٨٢ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

    برچسب ها