عصر خودرو

گزارش یک موسسه بین المللی نشان می دهد؛

تثبیت قیمت سنگ آهن ایران پس از روند نزولی

عصر بازار- براساس بررسی های یک موسسه بین المللی، قیمت سنگ‌آهن «مگنتیتی» ریزدانه با عیار ۶۰ درصد ایران، برای تحویل در بندر کینگ دائو چین در هفته جاری در جایگاه ۴۳ دلار و ۶۱ سنت در هر تن قرار گرفت و سیر نزولی آن تثبیت شد.

تثبیت قیمت سنگ آهن ایران پس از روند نزولی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، موسسه متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را پس از هفته ها روند کاهشی در محدوده 43 دلار اعلام کرد.
    موسسه یاد شده می افزاید: رشد 15 سنتی قیمت سنگ آهن ایران نسبت به هفته گذشته به دست آمد در حالی که سنگ‌آهن ایران هفته گذشته 43 دلار و 76 سنت معامله شد.
    بررسی های انجام شده زمین شناسی، میزان ذخایر اکتشافی سنگ آهن ایران تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم(شهریور 92) را حدود پنج میلیارد تن نشان داد که از این رقم حدود سه میلیارد تن آن قطعی بقیه احتمالی است.
    کارشناسان پیشتر اعلام کردند: افت شدید قیمت مواد معدنی و صنایع مربوطه به ویژه در زنجیره فولاد یک تهدید جدی برای این بخش محسوب می شود و قیمت سنگ آهن در سال 2014 نسبت به 2013 افت 47 درصدی داشت و روند نزولی قیمت در سال 2015 نیز تداوم یافت.
    قیمت سنگ آهن ایران در سال های 1391 و 1392 (با عیار 60 تا 63 درصد) در دامنه 100 تا 110 دلار به ازای هر تن ذکر شده بود، اما پس از آن سیر کاهشی پیدا کرد.
    برپایه این گزارش، ارزش هر تن سنگ‌آهن ایران در هفته های گذشته شیب نزولی در بازار جهانی داشته، در حالی که دو ماه گذشته شاخص قیمت سنگ‌آهن به مرز 60 دلار نزدیک شد.
    سیر افت قیمت سنگ‌آهن در حالی است که چین بزرگترین وارد کننده این ماده معدنی، سیاست کاهش واردات را درپیش گرفته و صادرات سنگ‌‌آهن ایران به چین صفر اعلام شده، اما موضوع یاد شده بازار کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است برای مازاد تولید سنگ‌آهن کشورهای معدن‌خیز مشتری وجود نداشته باشد و همین بازار سنگ‌آهن ایران هم تحت‌الشعاع قرار دهد.
    سال 1393 میزان تولید سنگ آهن ایران 34 میلیون و 82 هزار تن اعلام شد که نسبت به عملکرد سال 1392 (33 میلیون و 746 هزار تن)، رشد یک درصدی داشت.
    شرکت های بزرگ معدنی کشور (مجتمع گل گهر کرمان، چادرملو یزد، مرکزی، جلال آباد (کرمان)، سنگان خراسان رضوی و ...) سال 1394 در مجموع بیش از 25 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید داشتند.
    آمارهای منتشر شده نشان می دهد، ارزش صادرات سنگ آهن کشور در سال 1392 به چهار میلیارد و 654 میلیون و 600 هزار دلار رسید، اما این رقم در سال 1393 به یک میلیارد و 95 میلیون دلار کاهش یافت.
    ارزش سنگ آهن صادراتی ( دانه بندی) در سال گذشته بیش از 60 میلیون دلار برآورد شده است.

    برچسب ها