عصر خودرو

یک مقام مسئول اعلام کرد:

برنامه ایران وترکمنستان برای تهاتر۳۰ میلیارد دلار گاز در برابر کالا و خدمات

عصر بازار- یک مقام مسئول وزارت نفت گفت: ایران و ترکمنستان برنامه تهاتر ۳۰میلیارد دلار گاز با کالا و خدمات فنی و مهندسی را پیش بینی کرده اند و توافقنامه میان دو کشور برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نهایی شده است.

برنامه ایران وترکمنستان برای تهاتر۳۰ میلیارد دلار گاز در برابر کالا و خدمات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ترکمنستان، بزرگترین عرضه کننده گاز طبیعی به ایران است؛ براساس مذاکرات انجام شده میان مقام های تهران و عشق آباد ، قرار است که ایران بخشی از پول گاز صادراتی ترکمنستان را با کالا و خدمات تهاتر کند.
    اجرایی شدن طرح تهاتر گاز با کالا میان ایران و ترکمنستان، بازار فعالیت گسترده ای در این کشور برای بخش خصوصی ایران فراهم خواهد ساخت.
    توافق برای تهاتر بهای گاز صادراتی ترکمنستان به ایران در مقابل صدور کالا و خدمات به این کشور، در جریان دیدار رییسان جمهوری دو کشور بدست آمد.
    وزارت نفت به نقل از محمدتقی امانپور نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد: براساس برنامه های تعریف شده، ایران در 10 سال آینده حدود 30 میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد و برابر 30 میلیارد دلار کالا و خدمات فنی و مهندسی به این کشور صادر می کند.
    وی یادآور شد: برنامه مزبور از جمله سیاست های دولت در زمینه همکاری با ترکمنستان به شمار می رود که درباره آن طی سفر رییس جمهوری ایران به ترکمنستان در سال ٩٣ مذاکره شد.
    امانپور درباره این که چه میزان از 30 میلیارد دلار تا کنون عملیاتی شده، گفت: از زمان امضای این توافقنامه در اسفندماه ٩٣ تا کنون، دو میلیارد و 500 میلیون دلار از پروژه ها، مذاکره نهایی شده و یک میلیارد و 200 میلیون دلار انواع قرارداد بسته شده است.
    به گفته مشاور وزیر نفت، وزارت نفت تا کنون 600 میلیون دلار برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به شرکت های ایرانی پرداخت کرده است.
    نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در این باره که چند شرکت ایرانی اکنون در ترکمنستان فعالیت دارند، افزود: بیش از 150 شرکت ایرانی در ترکمنستان پروژه های فنی اجرا می کنند، یا در مرحله ارزیابی و بررسی طرح قرار دارند.
    به گزارش ایرنا، ایران سابقه حدود 20 ساله در صادرات خدمات فنی ومهندسی به 60 کشور جهان دارد و علاوه بر خاورمیانه، آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین را نیز تحت پوشش قرار داده و بالاترین میزان ارزش صادراتی این بخش دستیابی به 4.1 میلیارد دلار بود که در سال 90 تحقق یافت .

    برچسب ها