عصر خودرو

رفع دغدغه بازار پتروشیمی با امضای قراردادهای بلندمدت در بورس کالا

عصر بازار- یک مقام مسئول در صنعت پتروشیمی گفت: امضای قراردادهای بلندمدت در بورس کالا، دغدغه های چندین ساله در این بازار را برطرف می کند، علاوه براین شرکت های پتروشیمی می توانند با این اقدام محصولات خود را مطرح و برندهای بین المللی را برای خرید محصولاتشان ترغیب کنند.

رفع دغدغه بازار پتروشیمی با امضای قراردادهای بلندمدت در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، طی سالهای گذشته همواره یکی از نگرانی ها در بازار محصولات پتروشیمی، اطمینان نداشتن تولیدکننده و مصرف کننده برای تولید و تهیه مواد در فصل های مختلف سال است، اواخر سال گذشته بحث امضای قراردادهای بلندمدت بین شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دست در بورس کالای ایران مطرح شد، که سرانجام در اوایل هفته جاری، نخستین قراراد بلند مدت پتروشیمی در این بخش امضا شد.
    محمد عبدالرزاقی، سرپرست فروش داخلی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس اظهار داشت: نشست های بسیاری با حضور ذینفعان برگزار شد تا موضوع انعقاد قراردادهای بلندمدت با همکاری بورس کالای ایران مرتفع شده و شرکت های پتروشیمی بتوانند با صنایع پایین دستی در بورس کالای ایران قرار بلندمدت امضا کنند.
    وی افزود: اسفند ماه 94 سرانجام مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد، شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دستی قادرند قرار دادهای بلندمدت را در بورس کالای ایران ثبت کنند.
    به گفته این مقام مسئول، شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس نشست های متعددی با مشتریان خود در رابطه با انعقاد قراردادهای بلندمدت برگزار کرد، و نخستین قرار داد بین شرکت پتروشیمی تندگویان در این زمینه با صنایع پایین دست به امضا رسید.
    وی تاکید کرد: شرکت های پتروشیمی مانند تندگویان می توانند با انعقاد قراردادهای بلندمدت ضمن مطرح ساختن محصولات خود، قادر می شوند برندهای بین المللی را برای خرید محصولاتشان ترغیب کنند.
    مسئول هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس افزود: براساس قرارداد امضا شده بین شرکت پتروشیمی تندگویان و صنایع پایین دستی، هم تولیدکننده و هم خریدار اطمینان دارند که در هر فصل در زمینه تولید و خرید در بازار «پلی اتیلن های ترفتالات» بطری و نساجی مشکلی نخواهند داشت.
    عبدالرزاقی افزود: بازار محصولات «پلی اتیلن ترفتالات گرید» بطری فصلی است که به این ترتیب در فصل گرما همیشه تقاضا برای خرید افزایش دارد، اما در فصل سرما تولیدکننده به اجبار کالای خود را انبار کرده و در نتیجه با انباشت ماده اولیه خواهد داشت، اما با قرار دادهای بلندمدت تولیدکننده و مصرف کننده با شرایط بهتری از تولید و خرید روبه رو خواهند شد وبه این ترتیب برنامه ریزی برای تولیدکننده و مصرف کننده آسان خواهد شد.
     ماه های گذشته، بحث های گسترده ای درباره نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مطرح و برخی نهادها خواستار رفع الزام فروش محصولات در بورس شده بودند.
    بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی نیز با انتقاد از طرح فروش محصولات پتروشیمی از بورس، خواستار ماندگاری عرضه محصولات از طریق بورس کالا هستند.
    کارشناسان معتقدند: امضای قراردادهای بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا، راهکاری مناسب به شمار می رود که افزون بر تامین منافع مصرف کنندگان بخش پایین دستی، حقوق تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی را نیز تامین می کند.

    برچسب ها